Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett fenomen som pågått under några månader. När bilen körs i 20-30 km/tim hörs ett "krasande, skrapande" ljud som om det var nedlitna bromsbackar på skivorna fram. Inte speciellt högt ljud, men fullt hörbart.
Efter koll visar det sig att ljudet kommer från motorrummet. När jag sedan trycker lätt på bromspedalen (några mm) utan att verkligen bromsa försvinner ljudet. I farter 40 km/tim och över hörs ingenting. Har testat att köra i "ettan" men motorvarvet verkar inte ha någon inverkan.
Något med servon att göra? Oljan kollad och har rätt nivå.
Några tips?
bengan
Lucif3r skrev:Helt normalt vetefan om jag håller med om. Att den gör ett självtest vid 30km/h - ja, men inte att det krasar eller låter något öht. Den lägger ju inte på några bromsar eller något annat mekaniskt under diagnosen.
Helt tyst är ju inte självdiagnosen. Ett kort litet milt schhht hör man ju vid 20 är det väl.

Kolla alla skivor samt klossar och sköldarna som sagt.
Senast redigerad av 2 vigg, redigerad totalt 0 gång.
Visste inte att ABS,en gjorde självtester i 20-30 km/tim.
Men jag uppfattar det som om ljudet kommer från motorrummet närmast kupén. Det hörs hela tiden, fast med små uppehåll, oavsett hur långt jag kör (nåja, jag har bara kört ca 1 km som längst vid "testet").
Skall kolla ändå få kollat skivor och sköldar igen. Finns det fler grejer jag bör fokusera på medan bilen är upphissad?
Tack för all hjälp!

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]