Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Köpte mig en V70 2.4T igår. Men jag kollade aldrig oljestickan som jag ALLTID gör annars...... Sen när jag kollar den hemma så är det ju självklart ngn sörja på stickan. Det ser ut som det är vatten i oljan, men inte i hela oljan, eftersom det bara är längst ner på stickan. Såg ingenting under oljelocket samt vid kamaxlarna. Lägger sig vatten långt ner i oljetråget?

Hur ser typisk kondens ut i oljan? Bilen går väldigt bra annars. Har hunnit köra kanske 1 mil med den, så har ingen aning om olje/vattenförbrukning. Men den är torr och fin under iaf!

Han jag köpte bilen av sa att den stått ganska mycket den senaste tiden, men korta start och stopp ibland. Typ starta bilen, köra 30 meter, lasta in däck, köra tillbaka. Mycket sånna körningar. Samt 1 mils körning tur och retur i två dagar. Kan det bidra till kondens? Eller måste den köras oftare kortare sträckor?

Mvh
Det blir nog en del kondens av mycket start och stopp sen är det ju inte så jätte bra för motorn med massa kallstarter och sen stänga av innan arbetstemperatur uppnås. Har du kollat vevhusventilationen så att den inte är igensatt? Antar att det kleggar igen ganska fort där när det blir mycket start och stopp.
Det är vanligt på dom motorerna när man bara kör korta sträckor så jag tror inte du behöver oroa dig allt för mycket.
Nexus skrev:Måste vara världens sämsta volvo mek om han tror man rengör vevhus vent genom blåsa i en slang...
Byt oljan och kör sen :D
Rengör gör man ju inte men man kan kolla om den är okej eller inte.
Inte ovanligt med lite majonäs på stickan på en bil som stått samt bara kört kortare sträckor ett tag. Har bilen dessutom stått ute under den tiden så är det ju ännu vanligare. Speciellt den här årstiden när all snö har smällt och det har varit extremt fuktigt.

Gör ett olje+filter byte, och håll lite koll på stickan bara. Tvivlar på att det är någon fara.
Tack för alla lugnande svar!

Jag ska köra en längre sträcka imorgon, blir cirkus 3 mil. Räcker det för att få upp oljetempen? Kanske får mala på i 4an :P

För övrigt riktigt trevlig motor i den här! Härligt bottenvrid, skönt att bara behöva gasa för att köra om med 5ans växel inne!

Nu måste jag bara lösa ljudet till min SC-802 från mobilen... Funderar på en FM - Sändare. Någon sonm har erfarenhet med en sådan?
Byt olja och filter omedelbart och håll därefter ordentlig koll ett tag. Vatten i oljan i tråget betyder att det är en större mängd. Vattenpärlor slår sönder lager osv så det blir sopor fort av en maskin.
Hade det varit kondens uppe i ventilkåpan hade jag varit mindre orolig.
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]