Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorlampan började lysa för ett tag sedan, och lånade därför ett instrument för att läsa ut felkoder. Det tog en god stund för verktyget att få kontakt (den bläddrade runt bland en massa protokoll) men till slut fick den upp kontakten. Den kunde läsa ut två felkoder (P0171 samt P1081) och jag kunde även nollställa dessa så motorlampan slocknade.

Motorlampan började lysa igen efter ca 15 mil, och det är inte onormalt för antagligen är det en slang som läcker. Men jag ville säkerställa att det var samma felkod(-er) så jag försökte läsa med samma instrument igen. Men Instrumentet fick inte kontakt med bilen. Jag väntade minst 15 minuter, provade både med tändning på och motor igång. Provade även med ett annat likadant instrument, med samma resultat: ingen kontakt.

Min fråga är om ni har tips på vad mer jag kan göra för att läsa av felkoder, och kanske slippa göra "norsk reset" för att släcka motorlampan temporärt?

Edit: Det är alltså en ODB II kontakt som läsningen skett genom. Motorn är 5:a sug.
Senast redigerad av 2 meghin, redigerad totalt 0 gång.
Vet inte om jag ropar förgäves ut i etern men... Tänkte att jag delar med mig ifall någon anna råkar ut för samma problem.

Har förstått att -99 är en slags mellanmodell, en del har OBD II kontakt men gamla blinkdiodslogiken bakom, dvs inget protokoll. Det var lagkrav på OBD II i USA då, men inte i Sverige. Dock är min bil en "äkta" ODB II:a.

I vilket fall så har jag lyckats få kontakt på ett sätt som för mig och alla andra jag frågat verkar fullkomligt ologiskt.
Instrumentet får scanna efter protokoll när bilen står på tändning. När instrumentet visar ISO 9141-2 så startar jag bilen, och kommunikationen upprättas. Motorn dör visserligen direkt, men jag får vettiga felkoder och kan radera dem. Nackdelen är att det inte går att felsöka med motorn igång, men man får väl vara glad för det lilla.
Ja det är märkligt, skulle gärna vilja veta vad det beror på. Också märkligt att motorn stallar vid första crankningen. Då startar den och sedan dör den. Gångerna därefter så tänder den inte ens. Drar jag ur kontakten så startar motorn OK. Börjar fundera på om jag har en bastardvariant...
Japp, det är en Denso styrenhet som sitter i.

Funderar på om instrumentet inte får tillräckligt med spänning för att så att säga detektera ettor och nollor i protokollet. Kanske får enheten mer spänning just när man crankar? Matarspänning får den visserligen, men det är väl inte samma sak. Eller är jag ute och cyklar?

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]