Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Farligt... ptja, ja det får man väl anse att det är. Motorn är ju för det första inte byggd att jobba med tryck i vevhuset. Trycket måste ut någonstans, och kan det komma ut där det ska, så tar det sig ut någon annanstans, vilket oftasts är packboxarna.
Blåser du en packbox får du oljeläckage, får du ett tillräckligt stort oljeläckage får motorn inte den smörjning den ska ha, får motorn inte den smörjning den ska ha så dröjer det inte fören hela maskinen tackar för sig.

Även om motorn får den smörjning den ska ha, så kan du ju likagärna blåsa packboxen mellan motor och låda, vilket medför en kostnad på bortåt 10papp för att åtgärda, om man inte kan göra det själv.

Så ptja, valet är ditt, fixa vevhuset för knappa tusingen, eller kör vidare och riskera att få byta motor eller punga ut 10papp på en packbox värd 80spänn.
Har nu beställt ny vevhusventilationsgrejer, måste dock köra tills på fredag innan de kommer. Oljelampan blinkar också på tomgång/stillastående kanske har med saken att göra?

Tack för alla svar!

Ändring: såg även en liten oljedroppe mitt under motorn. Men inte mellan motor/låda så får hoppas den inte tryckt någon packning. Motorn är nyrenoverad nämligen

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]