Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av areg
Hej.

Har gått bet i min felsökning av värmeproblemen jag har i min bil.

Ni har tidigare hjälpt mig att få till detta bra men nu har det hänt något igen.

Problemet är att jag inte kan justera värmen.
Fram tills nyss var det full värme på förarsidan och bara kalluft på passagerarsidan.
Läste ut felkoder (och nollat dom) och har bytt ut en spjällmotor och gjort en spjällkalibrering efter det. Kalibreringen gick igenom med kod 1-1-1. Trots detta blåste det fortfarande bara varmluft på förarsidan och kalluft på passagerarsidan.
Har gjort rent kupésensorerna men det blev ingen skillnad.

Sen provade jag att göra bilen strömlös ca en halvtimme och göra om spjällkalibreringen med resultatet att nu blåser det hetluft på båda sidorna, fastän det är varmt ute.
Jag fick felkoden 5-1-1 vilket betyder att spjällkalibreringen inte har genomförts.
Jag kan inte begripa vad som inte funkar. Eftersom det inte blir några felkoder börjar jag fundera på om det måste vara något som har gått av eller möjligtvis att någon klaff har fastnat. Fast om en klaff har fastnat borde väl jag få en felkod eftersom spjällmotorn då inte kan röra sig?
Kan det vara kanaltempsensorerna http://www.volvotips.com/service-manual ... ge_008.png som krånglar eller är igensatta med damm? Jag har inte plockat ur dom än eftersom dom satt så jäkla krångligt till.

Jag vet dock att AC'n inte fungerar, troligen på grund av att det är för lite gas i systemet. Det är däremot inga större läckor så det fortfarande är tryck i systemet och jag har prövat att tvångsköra kompressorn och den funkar.

Kan ni snälla människor tipsa mig om var jag kan fortsätta leta.
av areg
Uppdaterar mig själv.
Självklart ska jag göra en ny kalibrering och se om det går bättre då. Men något för er att hjälpa mig att lösa är vad som kan vara trasigt när man har de symptom som jag beskrivit ovan men inte får några felkoder.
av areg
Uppdaterar mig själv igen eftersom det inte är någon annan som gör det. :D

Har efter tre försök fått igenom kalibreringen. Tycker dock att det fortfarande är ojämn värme på höger/vänster sida, men jag kanske inbillar mig.
Det jag däremot såg när jag åkte med handskfacket urplockat var att armen för recirkulation gick hackigt och ganska trögt. Så nästa punkt att göra är nog att plocka ner den motorn och smörja upp allt som kan tänkas behöva en klick fett.
Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]