Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av banimal
Tjena!

Fick ett trevligt besök i min Volvo V70 -00. Uppbrutet tanklock, men vet inte om dom lyckats få med sig någon bensin, men problem har dom skapat.

Tankmätaren visade ca 30L efter incidenten men bilen vägrade starta, så jag misstänkte att någon var fel på tankmätaren.
Gick till macken och fyllde en 5l dunk, tankade sedan därefter, och efter några startförsök senare så hoppade bilen igång!
Perfekt tänkte jag och körde till närmaste mack(100m) och försökte tanka fullt. Fick tankat ca 30L så helt snor tom var inte bilen.

Dock slutade inte sagan lyckligt där utan jag fick motorstopp några hundra meter längre bort.
Därefter vägrade bilen starta, hör att bensinpumpen går. startmotorn går runt, men den vägrar starta.

Väntar ca 5min och vipps! bilen startar igen. Så här håller det på nu hela tiden. Får bilen och gå runt 1min sen så börjar den bluddra och dö.

Kan dom ha lyckat sabotera något mellan tankröret och pumpen?

Försökte lossa pumpen idag utan framgång. Tips på hur man drar av plastlocket som håller fast pumpen?

Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av 1 banimal, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag sågade sönder min ring på saaben, har för mig att dom såg likadana ut. Sen köpte jag en ring på skroten. Man kan göra sig ett verktyg, men det var (för mig) jobbigare.
Men kolla först noggrant om alla rör och slangar sitter kvar där dom ska, du borde kunna se allt underifrån.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Någon som hällt i en massa skit i tanken så att filtret pluggar igen?
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]