Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chopchop
hur är bromssystemet uppbyggt på en v70 2000
om jag förstår rätt så är bägge frambromsarna en krets och bägge bakbromsarna en krets ?!
fråga 2 :om jag nu tömt hela ena sidan fram på bromsvätska.hur går det för abs:en fyllde på olja och sedan luftade enligt gammal princip med 2 personer men känns inte hundra som jag får ut luften ,fastnar luften i absen eller bara mycket svårare att lufta än en bil utan abs

som ni säkert förstår så e de första bilen med abs som jag bytt bromsok på.
av SubMarine
Från -99 så är ena kretsen vänster fram, höger bak och den andra är höger fram och vänster bak.
av chopchop
e det 100% säkert att bromssystemet är indelat så
att jag undrar är att isåfall står det fel i min haynes bok ?!
iofs tryckfel mm är vanligt
av SubMarine
Från VIDA:

System description

The brake system, with integrated EBD function, has undergone major changes compared with the previous models. The type designation is ABS Mark 20, manufactured by ITT (TEVES).
The most important changes are:
  • Diagonally split circuit brakes (LF+RR, RF+LR).
  • Each wheel is individually controlled.
  • New master brake cylinder (equal amounts of brake fluid in both circuits).
  • Servo cylinder with pedal position sensor (The sensor is connected to the engine control module (ECM)).
  • Hydraulic unit (two valves have been added to certain variants).
  • New wheel speed sensors (Active sensors).
  • The control module, connected to the network.
The system can be complemented with a stability and traction control, Traction control alternatively STC. Car/variant/market dependent, standard/option.
Common components for different car projects.

Hydraulic system

Also new is that the rear wheels are also individually controlled which has meant that 2 valves per wheel have been introduced, 8 in total. If the system is supplied with Traction control or STC, 2 Hydraulic valves, 2 solenoid valves and 2 by-pass valve are installed. The control module is screwed into the ABS hydraulic modulator. The control module receives the wheel speed sensor signals which are put onto the network.
av TobbeViktor
Ett 2-krets bromssystem måste ju ha diagonal ihopkoppling, annars blir det inte så roligt om du hade fel på ena kretsen och bara den bakre funkar.
Då får du trycka bra om du ska få stopp på bilen.

Har nyss luftat hela systemet på min S70 efter att ha lyckats råka tömma det helt.
För att slippa tömma oljan vid bromsokbyte, så kan du antingen låsa bromspedalen i nertryckt läge, eller helt enkelt
ta en bit plast och lägga mellan vätskebehållaren och locket.
Jag använde en sån bromsluftare som man kopplar till hjulet.
Sen luftat enligt Volvo VIDA:s ordning, för att få ordning på ABS-delen.

1. Väster fram
2. Höger fram
3. Vänster bak
4. Höger bak

Har dessutom innan första luftning och sen mellan varje luftning pumpat bromsen rejält många gånger för att verkligen få ut luft ur bromscylinder och ABS-kretsarna. Kollar man kretsmässigt på ABS-delen så kan man förstå att luft kan fastna där i. Mycket luft som kan gömma sig i ett nybytt bromsok också.
av SubMarine
TobbeViktor skrev:Ett 2-krets bromssystem måste ju ha diagonal ihopkoppling, annars blir det inte så roligt om du hade fel på ena kretsen och bara den bakre funkar.
Då får du trycka bra om du ska få stopp på bilen.
Enligt VIDA har modellerna innan just en krets per axel.

Introduction

The vehicle is fitted with two independent braking systems, a wheel braking system and a parking brake system.
The wheel braking system is operated by the brake pedal and controls the wheel brakes on all four wheels via a hydraulic system.
The hydraulic system is divided into two separate circuits, the front wheels forming one circuit and the rear wheels the other (separate axle braking system).
av chopchop
tackar för all infon har köpt en tryckluftdriven bromsluftare av sugmodellen ska kommer dra igenom ett par liter i varje krets och tror jag helt enkelt får kolla vart bromsrören tar vägen men då jag har dålig broms fram höger och vänster bakbroms är sämre en höger bakbroms så tippar jag på diagonalt och luft i ena kretsen och antar att v70 har kommit ut med både diagonalt och fram bak krets beroeende på årmodell jag har en v70 2000
av SubMarine
Precis, till och med 98 är icke diagonalt och från och med 99 är det diagonalt. Du bör alltså ha diagonala kretsar.
av chopchop
tackar jag luftade höger fram och vänster bak tycker jag fick en mer stum pedal
körde igenom ca 2 liter bromsvätska genom varje ok borde väl tagit luften med sig tycker jag använde en sk sugmaskin för bromsar
av chopchop
såja bilen besiktigad och bromsarna var okej inte hundra med okej 2.4 på sidan jag inte gjort något och 2.0 på sidan som jag hållt på med
det jag som sagt fick göra var byta ok belägg samt lufte en massa genom en bakoket samt framoket då det som sagt är diagonalt fram bak bromssystem
V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]