Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomRoyale
Undrar om man kan hänga på 225/45/17 på en S70? Följer man rekommendationstabeller kan man inte det, men jag har för mig att jag sett S70 med just de hjulen förut, dock inte säker.
Tacksam för svar :)
av Kena
TomRoyale skrev:Ja det är av yttersta vikt att kunna svänga :wink:
Jag förstår vad du menar och ska kolla efter andra hjul :P
Äh vadå svänga....bara bilen är snygg :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
225 är väl smärtgränsen av vad hjulhusen pallar, beroende på fälgar. Med rätt ET osv så kommer det ta i lite vid fullt utslag, bak kommer det troligen skrapa i innerskärmen vid fjädring, speciellt om bilen är sänkt. Vill minnas att Nexus gjorde någon fullösning genom att slipa/kapa bort en bit av innerskärmen bak.
Fram kan du antingen vänja dig vid att inte ratta helt fullt, eller prova montera styrstoppar från en T5a. I värsta fall får du montera styrstoppar från en C70 och få vändradie långtradare, ungefär.

Med andra ord så går det ha 225 under rätt förutsättningar, men personligen skulle jag nog inte gå över 215 såvida jag inte hade möjlighet att prova 225 innan köp.
Säkraste kortet är ju helt klart 205 som sitter på T5or orginal, och vill även minnas att 17" R fälgarna var 205 breda orginal.
Användarvisningsbild
av Nexus
Vadå ful lösning. De bak nöttes ju ändå hål på då justerade jag de lite :wink: . Om det inte tar i är det inte tillräckligt brett :mrgreen:
av Aelgen
215/45-17 är en bra kompromiss.
Kör själv 215/40 på mina 18", tar i ytterst lite vid fullt rattutslag men inte så att det låter illa/slipar hål. Det gör det med 195 på vinterdäcken också...
av TobbeViktor
Beror ju på hur kinkig du är med fullt rattutslag.
Kör på min ett par Cassiopeia (tidiga V70/S60) med 225/45-17. Annan ET (49), men skrapar i lite grand vid fullt rattutslag.
Kör 5 mm spacers fram dock. Då ligger dessutom däckkanten så nära fjäderbenet som det går.
Användarvisningsbild
av Perra83
215/45 17 hade ja på mina Comet fälgar. Då går det att packa och lasta som folk. Med bra däck spinner det inte överdrivet mycket heller.
av peter911
Lucif3r skrev:225 är väl smärtgränsen av vad hjulhusen pallar, beroende på fälgar. Med rätt ET osv så kommer det ta i lite vid fullt utslag, bak kommer det troligen skrapa i innerskärmen vid fjädring, speciellt om bilen är sänkt. Vill minnas att Nexus gjorde någon fullösning genom att slipa/kapa bort en bit av innerskärmen bak.
Fram kan du antingen vänja dig vid att inte ratta helt fullt, eller prova montera styrstoppar från en T5a. I värsta fall får du montera styrstoppar från en C70 och få vändradie långtradare, ungefär.

Med andra ord så går det ha 225 under rätt förutsättningar, men personligen skulle jag nog inte gå över 215 såvida jag inte hade möjlighet att prova 225 innan köp.
Säkraste kortet är ju helt klart 205 som sitter på T5or orginal, och vill även minnas att 17" R fälgarna var 205 breda orginal.
Camberplattor bak löser problemet

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.