Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nifl
Hej.
Tänkte kolla hur man byter oljefälla/slangar på en 144hk 10v!?
Har en arbetskamrat som säger att det är lättare att ta bort kylet med slangar?
än att ta bort insuget!!??när man ska byta dessa saker..kan det stämma
tänkte kolla om det finns någon guide som någon rekommenderar här
även lite tips å trix..

N.F
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Säg åt din arbetskamrat att ta sig i dalen. Bort med insug är vad som gäller om du vill ha en chans att komma åt utan att riva hela bilen, och det är ju fasen så mycket smidigare att plocka bort kylet med allt vad det innebär.
Ta med fördel bort fläkten dock, så får du bra mycket mer svängrum.
av Adamp
Sök på Volvo 850 PCV på nätet bara så kommer mycket information upp. Radiator koppan bör man demontera för att få bättre sväng rum för att lossa bultarna och sen lyfta bort insugsröret. varför man vill ha bort insugsröret är för att komma åt och byta oljeseparatorn som sitter under insugsröret, det går ej att gå runt på något annat sätt. Har man EGR så är det ett mässing rör som går under spjällhuset som man måste lossa och koppla ur.

En tråd från när jag gjorde det: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15

PCV "samma som vevhusventilation" PCV står för Positive crankcase ventilation och ger bättre guider när man söker på Google. :-)-)

EDIT:

Mycket bra och detaljerad guide Det är inte lika mycket jobb på back sidan av motorn på en sugis men guiden gäller långt på sugisar också.
av nifl
Ja jäklar va de fans info om detta.De ä la bara hos volvo man köper detta "kit"..
måste man ta ner olje tråget också tro..eller räcker det å byta olja efter
operationen..?

Tack
av Adamp
Jag rekommendera Volvo då det är svårt att se vad som ska gå och såna saker. jag gjorde detta för ca 2 år sen så kostade det runt 939 med allt som man skulle ha i mitt fall till en 94 GL med EGR från Volvo. Det finns 2 inlopp in i motorn på min, jag kollade båda men det var ingen oil sludge så jag bara monterade nya packningar. Om dom är täppta så bör man rena kanalerna och ev ner med sumpen.
av nifl
Va i HE....e 1071 kr för några jäkla slangar NEJ TACK..Då blir det beställa från England/Tysklad....:(
En slang går på 523kr?? FÖR EN SLANG...Hahahaha....Får leta vidare...
Kanske någon har hitta billigare eller vet någon vad det är för slang( Dim) på den stora på volvo vet dom inte??
av PederL
Måste byta kylare på min 00 140 hk classic , min fråga är då om man kommer åt oljefällan utan att ta bort insuget när man ändå har kylet borta ? Vevhusventilation verkar fungera som den ska (suger i oljestiksröret ) , men om man kommer åt det någorlunda kanske man skulle byta/rengöra i förebyggande syfte.
av Adamp
Tveksam vet inte på din bil men på min finns det en support bit under insuget som döljer och hindrar en bult från att lossas från oljefällan.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]