Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ajson
Hejsan!
Som nybliven V70 ägare hittade jag nyss hit,,
Min fråga till er är.

Vet någon om det är normalt med ett tändningslås som : Efter att ha stängt av bilen och tagit ur nyckeln..när rattlåset går i och man sedan ska starta bilen igen så liksom bara snurrar nyckeln runt i tändningslåset..
dvs..det går ej att starta bilen.Efter att ha vridit runt nyckeln ca tre varv eller vrida lite på ratten så går det återigen att starta bilen.Törs knappt testa detta mer med risk för att bli ståendes med bilen på olämpligt ställe med ett tändningslås som ej fungerar.
Någon av er som varit med om samma sak,,för det ska väl inte vara på detta vis eller?*S' är det jag som gör fel på något vis?

Snälla skriv gärna någon rad om någon har en teori bakom detta eller har varit med om samma sak o åtgärdat det eller så..
Mvh Anders :roll:
av thunder and lightning
Rätt säker på att låset är kass eller sitter löst! Du kan va lugn, det är inte du som gör något fel iallafall! Om du köpt bilen på firma är det bara att åka tillbaka och påpeka detta annars vettef*n vad det kan kosta att byta!
Lycka till!
av Frigge
Det kan bero på startplattan som sitter bakom själva t-låset. Det är ju i den dom olika lägena finns och låset är bara ett lås. Kontaktplattan är lätt att byta, sitter med 2 st skruvar under rattpanelerna
av alan
Jag har samma problem med min bil, ska lämna in den så fort min andra bil kommer tillbaks från verkstan.

Återkommer när jag får veta vad det kostar att laga hos volvo (haga norra)
av jbl
Har för mig att nytt tändningslås går lös på 1800kr.
av Ajson
alan skrev:Dom skulle ha ca 600 för arbete och matrial.
Var var det någonstans och vad ingick då?

Jag lyssnade med Volvo och de skulle ha ca 2100 för "tändningslåset" och ca 2-300Kr för omkodning av nyckel....
av alan
Haga Norra
Varför skall du byta nyckel? Trodde nyckel passade? Men att den snurrade utan att greppa i?

Om inte nycken passar så kanske det kostar 2000 kr???
av Ajson
alan skrev:Haga Norra
Varför skall du byta nyckel? Trodde nyckel passade? Men att den snurrade utan att greppa i?

Om inte nycken passar så kanske det kostar 2000 kr???
Jag ska inte byta nyckel..men man byter enl dem på Volvo,hela tändningslåset..o då måste man ju koda om befintliga nycklar..
Vad menade du eller "dina" mekaniker att man skulle göra för att komma till rätta med problemet..
av alan
Dom jag pratade med sa att det räckte att byta brytar plattan eller vad dom kallade den för, tydligen var den väldigt enkel att byta satt kackom låset. Arbete plus marial skulle kosta strax över 600 kr Men dom hade inte tid fören 11 Novenber

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]