Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soulkime
Var tvungen att skapa ett konto för mina föräldrar (som kan det här med bilar bättre än mig, men inte så datavana).

Har förmodligen mer än ett problem och har haft det ett tag, men här är symtomen:

På grund av läckaget behöver kylarvätska fyllas på innan ens kortare resor eftersom minsta resa resulterar i att vattnet försvinner. Hon kör ner till närmaste affär och fram tills dess är det ok. Termostaten visar normal temperatur osv. När hon har varit och handlat och ska sätta sig i bilen igen är det en stor pöl under bilen, och på vägen tillbaka säger en varningslampa att det är inte tillräckligt med vatten i systemet. Termostaten visar inte på någon tempändring, men när hon lyfter på huven kokar kylarvätskan.

Vätskan i systemet luktar inte konstigt och visar ingen färgförändring.
All annan teknik fungerar normal, samma sak med ACn.

Vi har kollat bilen när den är nerkyld, och har inte hittat några tydliga tecken hål.

Några tips på vad det kan vara, och vad vi kan testa för att se vad det är för något som spökar?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ser ni om det läckt ifrån t ex expansionskärlet? Vad jag märkt så är det ibland så enkelt som locket på expansionskärlet (märkt 150kpa), att den inte håller trycket uppe med kokning och avrinning av glykolvattnet som följd.
Men enklast för er del bör väl vara att titta efter läckage när det faktiskt rinner av.
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]