Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dizex
tja alla!

körde bilen när det plötsligt började hacka och gå dåligt. Tog mig ca 1km till närmaste parkering där den tillslut dog helt. Nu starta den inte längre :(
Första tanken jag fick är att LMM det är fel på eftersom jag vart ut för att bilen stannat för mig på liknande sett vid annat tillfälle då LMM spökade för mig, men då har den ändå startat efter en stund och gått som vanligt fast med tänd felkodlampa som följd. har även kört bilen med LMM helt bortkopplad när den var som värst för att ta mig hem :)
hur som haver så verkar det dock inte funkar denna gång, och bilen starta inte ens med LMM bortkopplad.
LMM som sitter på bilen är inte i gott skick eftersom jag fått felkoder lite då då på den. Men jag utesluter att den är problemet till att bilen inte starta nu.
har även haft en kamaxelgivare som pajat för mig för några månader sedan som jag fick byta. fick felkod på givaren och var lätt fixat.
Nu fick jag felkod på LMM och Oxygen sensor (eller nått sådant). varför jag inte vet exakt vad "oxygen" grejen heter i felkodsord är att jag raderade felkoderna utan att skriva ner dom.. tänkte att dom skulle återkomma när jag försökte starta bilen ändå... men icke! nu får jag inga nya felkoder men gissar det skulle vara Lamdasonden det stod för.
sitter 2 lamdasonder på den vad jag förstår, en uppe vid grenröret och en nere vid katten?
även om lamdan är trasig alt dålig så borde bilen ändå starta..eller?

såhär tänker jag:
1: felkod på LMM borde bilen ändå gå att starta. iaf utan LMM kopplad.
2: felkod på lamdan uppkom förmodligen under den där dåliga kilometern jag körde innan bilen dog helt.
har även kollat om bränslepumpen gå igång vid tändning och det gör den under några sekunder.

försöker jag starta bilen så tänder den.. står den en dag så hostar den runt lite mer under första försöket än efter ett flertal försök.
Bilen luktar inte bensin eller avgaser på något sätt.. (som den gör när den funkar ;) så det känns helt klart som det är bränsle relaterat fel skulle jag säga.. men vad?

har ni tips å trix på vad felet kan vara så får ni gärna skriva några rader

ha d! /peter
av dizex
låter som om den "bygger tryck" under några sekunder.. inget ljud som jag upplever som konstigt eller annorlunda mot hur jag hört ljudet innan.

finns det något smidigt sätt att kolla om den pumpar som den ska? bilen borde lukta soppa efter alla mina startförsök tycker jag...
är det lätt att lossa bränsleröret vid insuget utan att riskera att kopplingar måste bytas?

för mer info är det 30liter bensin i tanken
av dizex
är det samma modell på pump i v70glt 98 som R:en ? har nämligen en glt som står och samla damm som jag kan plocka delar ifrån.
av dizex
har lossat bränsleröret vid motorn och där var det både tryck och soppa.. även en upprepad gång för att säkerställa tryck och soppa.
ska pular lite mer med bilen i morgon igen... batteriet börja sega så fick sätta det på laddning

kan det vara kamaxelgivaren även fast det inte ger någon felkod? den bytte jag i november förra året efter bilen inte startade.. men då fick jag felkod på den. har för mig den inte ens tände till då heller.

biljävel!
av *pettson*
Hur vet du soppatrycket om du lossat matningen till railen? Trycket tas i ändan på railen med allt inkopplat. Då ska trycket vara strax över det rekommenderade eftersom det sjunker något när bilen startar.
Har du kontrollerat om du har den kompression som krävs, eller om du surat ner den så den är otät nu?
av dizex
hehe! nä vad det är för tryck vet jag inte.. men tryck är det och soppa kommer fram till motorn iaf :).
gissar det sitter en ventil där att mäta ifrån? funkar det med vanlig barmätare till luftryck i såfall?
ska testa byta kamaxelgivaren från min andra v70 i morgon bara för att kunna utesluta den. å kolla stift å lite så med
av dizex
har fått igång bilen igen! hade 2 oljefyllda tändhattar och förmodligen var det som var felet. gjorde även rent alla kontakter mm som jag kunde hitta.. kan vart det med :)
nu funkar den iaf! :)

när jag ändå rev i bilen så lödde jag även abs enheten så man slipper den där förbannade abs/tracks lampan till å lysa :)
ny LMM från ebay för 400:- har bilen fått nu också..väntar än på servicekitet så ska den även få nya stift,olja,filter mm

ha d gott

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]