Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nzTPC
För knappt en månad sen köpte jag en Volvo 855 T5 94 Som har ett problem, den dör ofta när man kör och när det händer börjar även "fel i motorelektroniken" lampan lysa. Så man kan stänga av den och sen starta den igen och köra vidare, ibland tar det flera startförsök men det går efter en liten stund. Jag har testat bytt Bränslepumps relä, kamaxelgivare och tändspole. Jag har funderat på att byta luftmassemätare, bränslepump och kanske lambdasonden (även fast alla avgasvärden var bra på besiktningen). Ibland har det varit så att när man varmkört den ett tag har det funkat bra. Men ibland så kan den bara dö iaf. Vad är det igentligen som kan göra att bilen bara dör så? Tacksam för svar och all hjälp! Bara fråga på om det är något!
Lucif3r skrev:Inte tänkt på att läsa ut felkoder innan du började byta delar på måfå?

Felkoderna var det första vi försökte läsa ut men det är 1-1-1 på allt, alltså den upptäcker inga fel.
av *pettson*
Gratistips..
Ta med 10ans.bl8cknyckel. Gå ut.. öppna huven, ställ dej framför bilen, titta till ditt höger, du ser bilbatteriet.
Titta nu noga på pluspolens anslutning. Ovanpå den tjocka kabeln är minst en tunnare kabel ansluten med en skruv. Känn på den skruven. Det händer att dom lossnar, då får du dessa symtom.
*pettson* skrev:Gratistips..
Ta med 10ans.bl8cknyckel. Gå ut.. öppna huven, ställ dej framför bilen, titta till ditt höger, du ser bilbatteriet.
Titta nu noga på pluspolens anslutning. Ovanpå den tjocka kabeln är minst en tunnare kabel ansluten med en skruv. Känn på den skruven. Det händer att dom lossnar, då får du dessa symtom.
Det gick in 4-5 mindre kablar i en kabelsko som var väldigt dåligt klämd och en av de kablarna var lös, vi ska klämma om de kablarna imorn och hoppas på att det var felet. Tack för tipset!
nzTPC skrev:
*pettson* skrev:Gratistips..
Det gick in 4-5 mindre kablar i en kabelsko som var väldigt dåligt klämd och en av de kablarna var lös, vi ska klämma om de kablarna imorn och hoppas på att det var felet. Tack för tipset!
Vi fixade till det felet vi såg med kablarna med kabelskor och ny skalning. Bilen gick jättefint på tomgången i 5-10 min ( den har aldrig gjort det förr) Sen precis när vi backade ut så dog den. Vi passade på och byta fläktrelät fram som klickar så mycket när den dör och den gick lite längre nu men den dog även då.
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]