Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nighttrainman
Har en S70 98 2.0 på G, tänkt att bli första bil åt ett barn.
Problemet är att bilen har haft startproblem under många år.
●Rätt som det är vägrar den att starta, för att senare starta och fungera prickfritt.
●Bilen har varit på Volvo som inte hittar något fel.
●Nuvarande ägare har noterat att bagageluckan har låst sig när bilen inte startar.

Någon som har haft liknande problem, tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Går startmotorn runt eller händer det inget när du vrider nyckeln till startläge? Finns det några felkoder?
av Nighttrainman
DayDreamer skrev:Går startmotorn runt eller händer det inget när du vrider nyckeln till startläge? Finns det några felkoder?
Bilen har varit på Volvo som inte hittar något.
Användarvisningsbild
av andreasw
Nighttrainman skrev:
DayDreamer skrev:Går startmotorn runt eller händer det inget när du vrider nyckeln till startläge? Finns det några felkoder?
Verkar ju vara ett intermittent fel. Jag har ett fel på min 850, den tjuvstannar vid låga varv och motorn kan tvärdö när man kör. Man känner det som en kraftig motorbromsning när man kör och den dör. Har oljeläckage vid bakre packboxen till veven som jag tror orsakar felet. Jag tror att olja slungas upp på givaren som i sin tur inte känner av svänghjulet. Utan signal stannar motorn, men den får väldigt fort tillbaka signalen och motorn går igång igen och jag kan köra vidare. Väldigt störande fel :P Du kanske har något liknande på den bilen?
av Nighttrainman
andreasw skrev:
Nighttrainman skrev:
Verkar ju vara ett intermittent fel. Jag har ett fel på min 850, den tjuvstannar vid låga varv och motorn kan tvärdö när man kör. Man känner det som en kraftig motorbromsning när man kör och den dör. Har oljeläckage vid bakre packboxen till veven som jag tror orsakar felet. Jag tror att olja slungas upp på givaren som i sin tur inte känner av svänghjulet. Utan signal stannar motorn, men den får väldigt fort tillbaka signalen och motorn går igång igen och jag kan köra vidare. Väldigt störande fel :P Du kanske har något liknande på den bilen?
Felet uppstår endast vid start, kall el varm spelar ingen roll, vid samtliga tillfällen har bakluckan låst sig / ej låsts upp.
av rid54
Nighttrainman skrev:
Frågan är faktiskt relevant och måste besvaras om du ska få någon bra uppföljning här. Om motorn går runt men inte tänder, eller inte ens dras runt är helt olika felbilder och kräver olika systematik i funderandet runt felet.
av rid54
Det kan vara glapp i själva kontaktplattan i tändlåset (haft det problemet). Också, om batteriet är ett "gränsfall" kan det bli lite av o till med flera funktioner.
av Nighttrainman
Läste en artikel!
Om batteriet inte har tillräckligt med kräm kan detta uppstå, tydligen kräver startsspärrsfunktionen mer kräm än man tidigare kunnat trott, det styrker faktisk farsgubbens teori, problemet har inte uppstått sedan han börjat underhållsladdat batteriet.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]