Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aelgen
Tjena!

Märkte för ett par dagar sedan att det luktade lite lite bränt från höger framhjul på min S70. När jag senare på kvällen tvättade bilen råkade jag skvätta lite avfettning på bromsskivan, varpå det fräste till som fasiken. Idag när jag körde till jobbet märkte jag att bilen var lite trögaccelererad och att segdragningen var försämrad (gick inte komma upp i mer än 120-130 på 5ans växel i svaaaagt motlut). När jag parkerade bilen efter hemfärd (undvek motorvägen) så kände jag lukten av bränt gummi igen, denna gången runt hela bilen. Hittade även någon form av svart damm som luktade bränt gummi på fälgen.
Tycker mig känna att bilen drar ytterst lite åt höger, men detta kan även vara inbillning. Jag har tidigare upplevt nästan samma sak på bakhjulet, detta försvann av sig självt efter ett par dagar och har inte märkt av något sedan dess. Har ej några vibrationer i ratten.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Kärvande bromsok?
Blir i stort sett isolerad dagtid om jag inte har bil, är det någon fara att använda den (korta sträckor i nödfall) eller ska man hela enkelt låta den stå tills man fått tid på verkstad?

//
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det låter onekligen som om du har ett bromsok som kärvar och ligger på, ett bra tips är ju att först och främst kolla det hjul som blir varmt.
Det kan vara glidpinnarna som går trögt, det behöver alltså inte nödvändigtvis vara fel på själva oket.
Fram byter man båda oken, bak kan man klara sig med att bara byta det som det är fel på.

Ska man hårdra det så bör du låta bilen stå, det kan om det vill sig illa göra att bromsarna försvinner helt.
av Aelgen
Hilmer skrev:Det låter onekligen som om du har ett bromsok som kärvar och ligger på, ett bra tips är ju att först och främst kolla det hjul som blir varmt.
Det kan vara glidpinnarna som går trögt, det behöver alltså inte nödvändigtvis vara fel på själva oket.
Fram byter man båda oken, bak kan man klara sig med att bara byta det som det är fel på.

Ska man hårdra det så bör du låta bilen stå, det kan om det vill sig illa göra att bromsarna försvinner helt.
Är det vanligt att oken kärvar ihop "bara sådär" på ett par dagar? Var på semester för 3 veckor sedan, när jag körde med bilen efter att den stått en vecka så märkte jag vibrationer i ratten vid bromsning som försvann av sig självt ett par dagar. Kan det vara oken/glidpinnarna som smått börjat kärva ihop i samband med detta?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Aelgen skrev:
Hilmer skrev:Det låter onekligen som om du har ett bromsok som kärvar och ligger på, ett bra tips är ju att först och främst kolla det hjul som blir varmt.

Är det vanligt att oken kärvar ihop "bara sådär" på ett par dagar? Var på semester för 3 veckor sedan, när jag körde med bilen efter att den stått en vecka så märkte jag vibrationer i ratten vid bromsning som försvann av sig självt ett par dagar. Kan det vara oken/glidpinnarna som smått börjat kärva ihop i samband med detta?
Ja nånstans måste det ju börja ;)
Det är möjligt att du kommer undan med att smörja/byta ut glidpinnarna (kommer inte ihåg namnet...) det är ju bara att demontera och kolla upp!
Glidpinnar är rätt ord.
Det är väl dock mer sällsynt att det är dom som kärvar, oftasts är det ju kolven.
Men det är klart, har man slarvat och inte bytt glidpinnarna och smort dom i samband med beläggbytning så kan dom säkert bli att kärva.
Glidpinnarna(oftast kallat 'monterings sats' i butiker) kostar ju inte många kronor så jag anser att det inte finns någon anledning att inte byta dom, när dom ändå måste bort.

Bromsarna är ju ändå den viktigaste funktionen på hela bilen, så att snåla/slarva med dom är ju rätt dumt.

MED DET SAGT, så är det väl bäst att jag förtydligar att jag INTE påstår att TS eller någon annan har gjort något fel, utan ovanstående är bara en generell kommentar. Ok blir att kärva med åren, det är ett faktum, det händer alla förr eller senare såvida man inte demonterar bromsarna en gång i månaden och smörjer 'bara för att'.
Användarvisningsbild
av Hilmer
På glidande ok som det är fram byts dessa som regel inte ut, det som dom vill kalla för "monteringssats" är endast stålbygeln på utsidan.
Dessa glidpinnar har en gummidamask som kan spricka och släppa in fukt som resulterar i att dom rostar/kärvar.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS