Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BGA
Letar efter stödlagret till drivaxeln på höger sida. Det som sitter fast i motorn med en gjutjärnskonsol med överfall. Diametrarna på lagret är 45/75 och bredden 19 mm. Har letat hos olika lagertillverkare men hittar inget som är 19 mm brett. Standard är 16 mm (6009). Har inte hunnit kolla med Volvo ännu, men läste nån stans att dom inte säljer lösa lager, bara komplett axel.
Är det någon som hittat rätt lager eller provat det smalare standardlagret?
Rost hade krupit in i lagret så det är kast.
Hej! Jag skulle nog försöka hitta ett friskare begagnat. Sen om det innebär att ta en hel axel eller inte, det vet jag inte.
Av nyfikenhet, hur lät/ betedde sig ditt dåliga lager?
av *pettson*
Inte kikat i listan om volvo säljer lagret fortfarande. Men är du inte van att dela på knutar och har press med rätt typ av anhåll och lite smått som krävs, så är det bättre du satsar pengarna på en begagnad drivaxel med få mil, eller på en ny.
Jag har inte bytt ett sånt lager sen 2007, men då kostade lagret drygt 800 kronor. Sen tillkommer ju jobb.
Idag kostar en lågmilad beg axel, eller en ny eftermarknads runt 1500kronor.
Artnr är 9181693

Passar till alla högerdrivaxlar på Volvo bilar förutom med Ford motorer.
Hollandsbyggda bilar har jag dock inte koll på........ kallar dom knappt för Volvobilar.

Det finns ett sämre lager, 3502019 , som satt upp till 1998 nån gång.
Det skall du inte ha, tätningarna är sämre i det lagret.
Volvo i Helsingborg skulle ha drygt 1100 kr för lagret. Det blev ett std lager från Swedol för drygt 200 kr. Japanskt kvalitetslager (NSK), men alltså 16 mm brett istf 19 mm. Varför har Volvo valt ett udda lager? Jag skar sönder det för att kolla om det rostat (skär alltid sönder defekta lager för att kolla orsak - en yrkesskada). Ett mkt enkelt = billigt kullager. Få kulor och en billig rullhållare i plast.
Ingen rost men helt torrt, därav oljud och skramlande kulor.
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]