Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcusary
God kväll!

Jag har en gammal Volvo 850, årsmodell '96.

Tidigare har jag köpt en OBD-2 adapter till bilen för att kunna avläsa eventuella felmeddelanden. Det står OBD-II vid anslutningen framför växelspaken men när jag googlat runt så har jag sett att det inte är en 'äkta' OBD-2 port, så när jag försöker läsa av med hjälp av telefon får jag ingen kontakt med bilen (men fungerade hur bra som helst med kompis bil). Då har jag läst att man kan bygga en egen adapter för att blinka av koderna som man gjorde i äldre system, försökt hitta en guide på detta men finns ej. Någon som vet?

Ett annat fel jag har är att kupéfläkten helt plötsligt börjat knasa. Har jag inte rört bilen på ett tag och sedan startar upp den, går allting som en dans på rosor, men kör jag runt ett tag, stänger av den och sedan efter bara några minuter startar bilen igen så går inte kupéfläkten igång och AC lampan blinkar fel. Det känns alltså som när den självdiagnoserar sig vid start så blir något fel och fläkten går ej igång. Jag hör när jag fösöker slå på fläkten att ett relä klickar till men inget annat händer. Låter jag som sagt bilen stå ett dygn och sen startar upp den funkar allt bra. Kan det vara något filter, någon fläkt eller något som kläggas igen vid användning?

Jag har försökt googla, youtuba och allt möjligt, försökte lite små knep men det är samma visa varje gång.

Väldigt tacksam för svar och trevlig kväll!
Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Den hemmabyggda diodläsaren fungerar perfekt till ECC-systemet, du kan till och med använda den till att mata in styrkoder för t ex kalibrering av spjällmotorerna.
När du läser ECC-koder behöver du inte ha tändningen på, det räcker med radioläget.
Jag är en av dom som skrivit mycket om ECC, så sök här på forumet så hittar du allt som behövs.

För övrigt så chansar jag på att din kupéfläkt är trasig och behöver bytas. Ett vanligt fel på fläkten är lagret närmast fläkthjulet, ett oljebronslager som faktiskt går att rädda. Detta har jag också skrivit om tidigare, så jag tänker inte göra det igen.

Lycka till!
av Marcusary
taxi skrev:Hej!
Den hemmabyggda diodläsaren fungerar perfekt till ECC-systemet, du kan till och med använda den till att mata in styrkoder för t ex kalibrering av spjällmotorerna.
När du läser ECC-koder behöver du inte ha tändningen på, det räcker med radioläget.
Jag är en av dom som skrivit mycket om ECC, så sök här på forumet så hittar du allt som behövs.

För övrigt så chansar jag på att din kupéfläkt är trasig och behöver bytas. Ett vanligt fel på fläkten är lagret närmast fläkthjulet, ett oljebronslager som faktiskt går att rädda. Detta har jag också skrivit om tidigare, så jag tänker inte göra det igen.

Lycka till!
Hej igen, tack för ett snabbt och informativt svar!

Jag har försökt söka runt på sidan om hur man bygger en egen diodläsare men utan lycka. Vet du var jag kan hitta information? Jag vill alltså kunna släcka lambdalampan, servicelampan och även kunna se vad det är för felmeddelande AC'n vill ge mig.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av taxi
Som Lucifer säger ovan: Motor? -B5252 (Fenix) går bra med den hemmabyggda läsaren, övrigt går ej. Sen funkar den till ECC och farthållare, tror inte att ABS och SRS funkar.

Du får be en duktig googlare i din närhet leta rätt på relevanta trådar och inlägg.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS