Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BGA
Till min V70-99 behöver jag en liten mängd lack. Är det nån som kan tipsa om var man kan köpa ca 1 dl.
Åker jag till dom stora billackfirmorna blandar dom inte mindre är 1 liter.
Färgkoden verkar vara 601-46 (röd) enligt skylten i motorrummet. Vad betyder 601 resp 46?
Nån som vet RAL eller NCS nummer för denna färg?

Tack på förhand.
Min lokala färghandlare säljer 0.25 liter som minsta kvantitet. Och det tar dom 250 kr för. Om det är basfärg eller solid. Så mindre än det kan du nog inte få tag på.
Den lokala volvohandlaren säljer dock inte 2 komponents lack på burk. Endast vanlig enkomponentsfärg som inte tål mkt innan den blir förstörd.
Lös lack, dvs för spruta, kan du nog glömma att få tag på mindre mängder än 1l. Men och andra sidan så blandar du ju bara den mängd du ska ha och sen kan du ställa undan det som blir över. Det står sig ett bra tag om det förvaras rätt.

Annars är det sprayburk som gäller, dom säljs ju oftasts i 200 eller 250ml storlekar. Lacken är ju densamma som i den "lösa" lacken. Det är ju alltid bra att köpa "för stort" när det gäller sprayburkar, då sprayburkar brukar ha en förmåga att spotta och fräsa värre än en ilsken katt när dom börjar bli slut.

Sen får du ju bestämma om du ska ha färdigblandad med härdare(=utgångsdatum ett par dagar från blandningen) eller med sepparat utlösare(=utgångsdatumet börjar inte fören du aktiverar härdaren).
Sepparat utlösare brukar vara dyrare.

Tänk dock på att du inte behöver 2-komps för baslacken, utan det är klarlacken och grundlacken som är det viktigaste att det är 2-komps.
2-komps baslack används nästan uteslutande bara på solida färger utan klarlack, något volvo slutade med i slutet på 80-talet om jag minns rätt.

Kul att se att någon mer än mig förstår vilken skillnad det är på 1-komps skräp-färg och 2-komps iaf :-)-)
Japp. Men vissa sämre 1 komps baslacker från sprayburk reser sig mer än gärna om man drar på en thinnerbaserad 2k klarlack. Det slipper man om man lagt en riktig bas under.

Så trist att få resningar i klarlacken om allt annat blivit bra. Därför chansar jag väldigt sällan med annat än riktig bas.

Volvos 601 är en solid färg som läggs i ett steg utan klarlack. Iaf var det så 2005 när jag hade min 945 med den fina röda kulören.

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]

Googlat på numret? Finns ju massa i Sverige.[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]