Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Jag håller på att byta motor från en 10v till en 20v-motor i en 850. Tänkte höra innan jag gör för mycket om det är någon som bytt elkabelhärva och kan tipsa om var det är smidigast att skarva och koppla på glt:ns styrsystem?
Nja, den slutar inte i något lämpligt kontaktstycke innan säkringsboxen.. Har kablaget från hela motorrummet till säkringsboxen, ner till de tre olikfärgade kontaktstyckena vid förarsidan och en bit av resterande kablar.

Grundtanken var att koppla på vid säkringsboxen, men tänkte om det fanns nåt smidigare?
av *pettson*
Jadu.. som jag sa. Närmaste lämpliga kontaktstycke.. borde vara ett 53 poligt på insidan i kupen. På förarsidan..
Det ÄR det smidigaste . Jag antar att bilen inte ska besiktigas mer? Du byter ju motortyp, vilket innebär registreringsbesiktning och ev ett avgasintyg. Volvo gör inga intyg alls nämligen.
Volvo kan vara snälla och skriva ett intyg om att motor och tillhörande avgasrening är som det ska vara, men det hjälper inte ett skit på en 850, eller någon bil nyare än -92 för den delen. Där måste avgasintyg finnas också.
Du KAN göra ett avgasprov, men då pratar vi om så mycket pengar att du får säkert mer än 10st 850 T5-R i nyskick för samma pengar.......
av *pettson*
Dom liberala reglerna gällde vid byte av bränsleslag. Inte byte av motortyp och ökning av effekten med 30 pållar.
Alltså ok att etanolkonvertera din gamla maskin. Men big no no att byta motortyp och öka effekten och tro att det är samma regler.
Isacsson skrev:Bilen är uttagen innan -93, så avgasintyg ska ju inte behövas..

Nej, du har fel. Det spelar ingen roll vilket år motorn kommer ifrån, det som räknas är årsmodellen på bilen som motorn ska in i.
Sen är det ju dock så att en 850 kan du aldrig byta motor på, även om det är en -92a, då volvo aldrig uppgav några maxeffektsiffror som dom gjorde med 2/7/900-serien.

Enda möjligheten du har är ombyggt fordon.
Lucif3r skrev:
Isacsson skrev:Bilen är uttagen innan -93, så avgasintyg ska ju inte behövas..

Nej, du har fel. Det spelar ingen roll vilket år motorn kommer ifrån, det som räknas är årsmodellen på bilen som motorn ska in i.
Sen är det ju dock så att en 850 kan du aldrig byta motor på, även om det är en -92a, då volvo aldrig uppgav några maxeffektsiffror som dom gjorde med 2/7/900-serien.

Enda möjligheten du har är ombyggt fordon.
Jo motorn är nyare än -93..

Men som både du och *pettson* skriver så kvittar det i det här fallet, och som du skriver så passerar man effektgränsen (om än väldigt lite) och det är jag medveten om eftersom det står i praktiskt taget varenda forumtråd som avhandlar ämnet (säkert av välmening förstås). Men det är ju mitt problem att lösa på ett eller annat sätt, jag kan ju t ex. byta bromssystemet och få igenom det.

Men tillbaka till ämnet, hade du nåt bra tips om hur jag ska göra med elen? Bild
av *pettson*
Nope.. byta bromsar hjälper dej inte.. Turbo har redan samma bromsar.. Så bromsarna är tillräckliga.
Men det är inte typningen. Men som du säger, det är ditt problem.
Elen SKA bytas från säkringsdosan och framåt. Det finns inga genvägar att rekommendera. Det verkar som om du ändå inte tittat på elen runt motorn och förstått att uppbyggnaden på insprutningssystemen mellan 10 och 20v inte är densamma och då blir det så. Skaffa dej ett elschema över dom bägge så får du väl se istället för att tro mej.
Är inte det bra nog så kan jag inte hjälpa dej.

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]