Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Tjena. Jag har en 850 -93 2.5 10v. Kopplingen har börjat sjunga på sista versen, högt dragläge men den slirar inte.
När jag släpper kopplingen så låter det som ett metalliskt ljud, enligt de flesta mekaniker som jag har pratat med så är det urtrampningslagret som är kasst. Tipset var att köpa en helt ny sats, vilket var mest värt. Frågan är: vad anser ni och vart ifrån ska man införskaffa denna kopplingssats till bästa pris?

Nästa problem: sätesvärmare på vardera framsäte fungerar inte. Vad kan problemet vara?

Tack på förhand. Mvh//Emanuel
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ang värmen: Finns egentligen bara 2 saker som kan fela. Båda är ungefär lika vanliga.
Det första som kan fela är kablarna till termostaten som sitter under sätet. Dom sitter så dumt till att skulle Janne Långben sätta sig i baksätet är risken STOR att han skulle rycka av kablarna med fötterna.

Det andra alternativet är avbrunna värmeslingor. Händer oftasts pga. knän i stolen.
av *pettson*
Har mekaniker verkligen sagt det om urtrampningslagret? Isåfall är det läge att sätta dom i skolbänken igen.
Vet man inte hur saker fungerar så bör man inte ge råd.
av hno12
Lucif3r skrev:Ang värmen: Finns egentligen bara 2 saker som kan fela. Båda är ungefär lika vanliga.
Det första som kan fela är kablarna till termostaten som sitter under sätet. Dom sitter så dumt till att skulle Janne Långben sätta sig i baksätet är risken STOR att han skulle rycka av kablarna med fötterna.

Det andra alternativet är avbrunna värmeslingor. Händer oftasts pga. knän i stolen.
Hmm, får väl hoppas på att det är kablarna som sitter löst! Men vad skulle sannolikheten vaea att båda kablarna har lossnat?
Angående alternativ 2, då är det bara att ignorera felet?
av hno12
*pettson* skrev:Har mekaniker verkligen sagt det om urtrampningslagret? Isåfall är det läge att sätta dom i skolbänken igen.
Vet man inte hur saker fungerar så bör man inte ge råd.
Ja alltså angående det ljudet som uppstår när jag släpper kopplingen så har i princip alla mekaniker som jag har pratat med över telefon
Samt den enstaka mekanikern jag träffade på plats sagt att det är urtrampningslagret.
av hno12
Lucif3r skrev:Sannolikheten är stor, dom sitter lika idiotiskt på båda stolarna. Båda mina var av t ex...

Om värmeslingorna är av finns det inte mycket att göra. Inget som går att laga direkt.
Ok, nice!! Är det bara att plugga in dom eller är det något tidskrävande?
av hno12
Lucif3r skrev:Termostaterna sitter ungefär 7 meter upp i sittdynan och kan vara lite jävlig att få ur, men sen är det inte så krångligt, bara på med nya kabelskor och stoppa upp termostaten igen.
Med andra ord, inget för mig då haha. Tror du att det är dyrt att få det gjort på verkstad?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS