Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

har en s70-97 manuell som börjat läka mellan motor och växellåda! :(

har för mig att det är sjukt dyrt att lämna in den hos Volvo men någon som vet vad det kan kosta?
har för mig att dom byter koppling också när dom liks skruvat isär allt?

funderar om jag ska skrota bilen eller lämna in och laga är ju ingen skruvare själv direkt!

lämnade in bilen och rengjorde vevhusventilationen för att det kändes som det var dags någon vecka innan jag upptäckte att det börjat läka!
bilen har gått 24 000 mil
9k skulle Volvo ha då jag frågade för 12år sedan, gjorde det lokalt för 2k + koppling. idag borde du väl kunna hitta någon allmek som gör det för 5-6k + koppling.

Hur mycket läker den? min dåvarande 850 läkte i 5år innan packningen brast totalt, fyllde på ca 1liter per år. så ör det bara ett litet läckage är det ju bara snurra vidare om du endå tänkt skrota den. Gör rent under bara när du besiktigar, så gjorde jag,
bilen är fin och går bra i övrigt så känns kanske dumt att måsta skrota den också!
den läker mycket olja blir en pöl under den varje gång den stått parkerad inte bara några droppar.

kopplingen har inte varit den bästa så kanske lika bra att byta den då också ?

har ju kostat på bilen en hel del redan och köpte både nya vinter och sommardäck till den nyligt samt kamremmen är bytt för inte så länge sedan och nya bromsok bak.

9k kändes ju riktigt surt men får väl hoppas att bilen går köra några år till då
Att plocka ner växellådan på dessa bilar är inte direkt ett jobb man jublar över. Det är nog bland det grisigaste problem man kan stöta på... Så ja, det kostar...

Du kan ju dock få ner priset herrejösses-mycket om du byter själv. Det går med en domkraft och ett par pallbockar. Knappast optimalt, men det går...
Känn inte aktuellt att göra det själv!
Dock är ju bilen värd mer än 13 000kr så jag kommer nog att lämna in bilen och hoppas att jag hinner få ut några tusen mil till på den innan det blir skroten!
Har ringt runt en hel drös med olika verkstäder men dom begär nästan samma pris, det som jag förvånas över mest var att Mekonomen var dyrare än Volvo själva så det blir nog Volvo orginal verkstad som får hjälpa mig!
Mekonomen är dyrare på istortsett allt nu för tiden... En butik/verkstad att hålla sig undan ifrån...

En volvo kan ju gå hur långt som helst om man tar hand om den. Och packboxen/kopplingen kommer ju hålla bra många mil(sålänge du eller någon annan inte står och bränner lameller förståss :lol: ).
Resten av slitage-delarna är ju småpengar/småjobb i jämnförelse med det här jobbet.
Tjena.

Om du har en -97a S70 värd mer än 13000kr, så är den oooootroligt fin, och gått vääääldigt lite.
Sedanerna är inte värda ett smack!
Det är därför jag har en. (D)

Vore jag du, skulle jag leta på någon liten bilfirma, typ hemma hos någon, och be om pris.

Garanti? njaaaaaeee, men det är inte så svårt att ta ner lådan om man har en billyft och växellådslyft.
Bara otympligt och omständigt, och att kosta på den 13k är vansinnigare i min mening. (Det går snart sönder nåt annat dyrt)
En normalhändig med verktyg och tålamod fixar det.

Micke
Du borde kunna hitta bättre priser. Jag har kollat runt ang kopplingsbyte och om man inkluderar packboxen fick jag priser mellan 8500 och 13500 kr. Sedan känns det väl bra att få det gjort av någon man har bra referens till. För mig sammanföll det med det lägre priset och det är en Sachs koppling.
har ringt runt och den billigaste verkstaden skulle ha cirka 10500kr och när jag pratade med gubben så kändes det inte som han visste riktigt vad han pratade om så den verkstaden går ju absolut bort!

jag tror garanterat att jag skulle få 20 000 kr för bilen om jag skulle sälja den utan läckage vill säga!
Den är i väldigt bra skick i övrigt knappt någon rost och gått 24 000 mil nu och känns som motorn borde hålla ett bra tag till den går i övrigt riktigt bra.
Känns dock som en sjukt tråkig utgift och om jag kostar på den 13000kr hoppas jag verkligen att jag kan köra med den några vintrar till! :cry:

som sagt fixar jag den inte så är det ju bara att skrota den då den läker alldeles för mycket olja just nu och då har jag ju verkligen slängt bort massor med reparationskostnader sedan tidigare i onödan

sen jobbar man skift och har småbarn hemma så känns det inte aktuellt att fixa det själv den tiden finns inte!

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det