Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Har en Volvo S70 98 som relativt nyligen slog om till 31.000+ mil.

Den går helt okej för att vara, i år, 17 år gammal. Samt att den har de miltal den har.

Det jag undrar är vad det skulle kosta att renovera motorn. Är det värt det?

Gillar bilen oerhört mycket, men jag börjar nog inse själv att det nog inte är någon idé då bilen är såpass "gammal" och har gått sina mil. Men vill ändå inte göra mig av med den.

Så, är det någon som vet ett jota om att renovera B5244-S eller dyl. Eller är det någon som har fått sin motor renoverad?

Ha en fortsatt trevlig vecka och ha en bra helg!

Hej.

"Går helt okey för att vara 17år"

Varför funderar du på att renovera en motor som går bra?

Det finns gott om exemplar som gått över 40k utan renovering.

Tuta och kör, och ta problemen eftersom.

Micke
Lucif3r: Är det fortfarande att anse som en renovering om topp/block inte går att behålla? Känns som att det är billigare lååångt tidigare att bara köpa en utbytesmotor än att betala 20 tkr för en renovering.

TS: Vågar jag gissa du tänker på någon sorts förebyggande genomgång, snarare än en renovering? Vet inte vad det skulle kunna vara på en nyare vitblocksmotor men motsvarande typ justera ventilspel och liknande på en rödblockare? Eller om man vill kalla det service eller något. Byta tänddelar, justera det som går att justera osv?
Inte för jag tror du kommer behöva renovera den så länge oljebytena sköts.

Men försökte hitta lite priser på renovering för skojs skulle. Men Tjitt det var inte enkelt. Verkar inte som det renoveras såna vit motorer i någon stor utsträckning om alls? Mer än när trim folket ska bygga om men då blir väll allt speciall så inte relevant.

Leta i USA där det brukar vara enklare att hitta pris på sådana jobb och det närmaste jag kom var renovering av 6 cyl motorn i 960 den är ju väldigt lik 5 cyl till utseendet gissar på samma motorfamilj.

Den kosta 3500 dollar för total renovering.

http://remanufactured.com/Volvo_Engines.htm

Hitta även den hör sidan där dom verkar ha rejält med motor renoverings delar till din motor.

http://www.partsforvolvosonline.com/ind ... th=105_875
Schmoyoho skrev:Lucif3r: Är det fortfarande att anse som en renovering om topp/block inte går att behålla? Känns som att det är billigare lååångt tidigare att bara köpa en utbytesmotor än att betala 20 tkr för en renovering.
Allt är väl en renovering där du skruvar isär en motor och byter massa delar. Att hinka i en oöppnad utbytesmotor är därimot INTE en renovering :P

Andis skrev: Leta i USA där det brukar vara enklare att hitta pris på sådana jobb och det närmaste jag kom var renovering av 6 cyl motorn i 960 den är ju väldigt lik 5 cyl till utseendet gissar på samma motorfamilj.

Den kosta 3500 dollar för total renovering.

http://remanufactured.com/Volvo_Engines.htm

Hitta även den hör sidan där dom verkar ha rejält med motor renoverings delar till din motor.

http://www.partsforvolvosonline.com/ind ... th=105_875
3500USD = ~28000SEK, och då är det en extra stake och kolv, samt ett extra lopp att borra. Så min uppskattning på 20000 stämmer nog rätt bra :)

Men som du sa, man brukar inte renovera motorer om man inte 'bygger om dom'(=trimmar). Det är helt enkelt inte värt det, speciellt inte i sverige där folk kastar sug-motorerna efter dig :mrgreen:
Sköter man motorn med vanlig service - kanske t om lite oftare(iaf filter+olja), och kör "som folk", så håller dom länge. Det är väl packboxar som ger med sig med åren, så lite sånna delar kommer man nog behöva byta. Och rengöra vevhusventen då.
Hu-650 ersätta på v70

Hej, jag har en Volvo v70 -06 där jag äm[…]

Återkommande värmeproblem

om du tror ha avgaser i kylsystemet, alltså […]

Vida 2014D

ja pirat versioner finns väl om du googlar tr[…]

Har haft exakt samma fel på min 2011. Det va[…]