Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av numme
Hej!
Någon som vet hur färddatorn funkar vid motorbroms och när man släpper gaspedalen?
Ska bränsleförbrukningen gå ner till noll och vara där tills man gasar igen och hur fort går den ner till noll.
På min tar det väldigt lång tid att krypa neråt vid motorbroms kommer aldrig ner till noll.
På andra bilmärken jag kört så går den ner med en gång till noll färddatorn visar noll iallafall vid motorbroms.
Någon som vet hur det funkar på volvo s70 98års modell?
Användarvisningsbild
av taxi
Bosch-systemen verkar stänga långsamt, jag reagerade på detta på nya bilen (Denso) där den går ner till noll på en gång. I alla fall snabbare än på gamla bilen. Sen vet jag förstås inte om eventuella skillnader gamla och nya instrumentet/färddatorn.
av SubMarine
Om jag jämför med syrrans 140hk -98 och min 2.5t -99 så är min färddator mycket rappare och når 0.0 snabbare. Lite irriterande bara att varvtalet måste vara över 1500 varv för att aktivera bränsleavstängningen på den samt att det deaktiveras redan vid 1200 varv...
av SubMarine
Lucif3r skrev:Irriterande och irriterande, hellre det än att motorn storknar :P
Det är ju ändå gamla bilar vi talar om nu, och 99 var ju dessutom det första året med det nya styrsystemet, vilket knappast gör saken bättre :)
Nej, irriterande är när det ej är optimalt för mitt körsätt :)
av svda
Din S70 är ingalunda unik. Så beter sig även t.ex. V70N 2,5T och V40 1,8 -00. Jag tror att det beror på att man vill undvika häftiga ryck i transmissionen., men det kan ev. ha med avgaskrav att gör.
På många förgasarbilar finns en s.k. dashput som bromsar spjället så att det tar en tid innan det går ned till tomgång. Dessa lär ha tillkommit för att minska NOx utsläppen.

Här finns en tråd om samma fenomen på V70N http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=81577

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]