Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft min S70 -00 i åtta år och ett problem som i bland uppstår när temperaturen ligger runt nollan är att nyckeln fastnar i tändningslåset. För att nyckeln ska gå att dra ur tändninslåset på automater måste växelväljaren ligga i parkeringsläge. Problemet i min S70 är att nyckeln ofta inte går att ta bort vid temperaturer runt noll grader. Jag tvingas att föra växelväljaren fram och tillbaka flera gånger innan det där klicket hörs som indikerar att nyckeln har släppt. I bland måste jag t.om. starta bilen och köra några cm för att det ska fixa sig. Jag är ganska säker på att det har med automatlådan att göra. För övrigt är det inga problem, automatlådan växlar mjukt. Bilen har gått 16000 mil. Har någon varit med om detta eller har nån ide om vad man ska göra. Björn Vällingby
Jag känner igen problemet från min v70 -99 aut. Det finns en stor knapp i framkant på växelspaken, som ska fjädra ut när spaken förs till P-läge.
Vajern till knappen och/eller knappen kärvar. Speciellt vid kallare temperatur. Prova att dra ut knappen m h a naglarna så släpper nyckeln. Jag har försökt smörja men problemet har återuppstått efter ett tag. Så nu petar jag rutinmässigt fram knappen på vintern. Lycka till.

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]