Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenna har en volvo c70 2.5t B5254T 99.Tänkte byta motor på den, har en motor från v70 2.5t B5254T 98 alltså samma motornummer.

de är en viss skillnad på motorerna men går de igenom besiktningen eller blir jag tvungen och reg om den ?
För det första har du ett helt annat styrsystem än vad -98 har. För det andra har du en hel hög saker som -98an saknar, t ex VVT, elektroniskt spjäll osv osv.

Men för att svara på frågan så NEJ, det går inte igenom om man ska följa reglerna, då är det regbes. som gäller vilket är något du INTE kan göra på din bil, då den är helbilsgodkänd.

Men... Sen har vi ju det där med hur dom ska se/upptäcka det... så länge du inte "plockar bort delar" såsom VVT osv så är nog risken minimal att någon upptäcker det, speciellt då motornumren stämmer...

Så, enligt lag får du INTE byta motor till något annat än det som bilen levererades med, men du skulle knappast vara den första som 'skiter i det' så att säga... Och risken att det upptäcks är som sagt minimal...
okej!!
motorn på c70n är det topplocksrenovering pågång därför tänkte jag ifall de gick att helt enkelt bara byta mot den motorn,
men frågan är då går det att använda något från den andra motorn till detta tror du?
Det är alltså c70n 99a som har trasigt topplockspackning endast, och motorn från v70 är den som jag tänkte använda mig av som reservdelsmotor men antar att de inte går för jag förstod inte rikigt va du menar när du säger att motorn är äldre, ja tror jag missförstod dock, jo de är inte indentiska precis så "lite" jobb måste ju göras ha ha
Som jag fattade så är motorn från V70in en -98a, och din motor i C70in är en -99a, och du vill montera motorn ifrån V70in(-98) i din C70(-99).
Då behöver du flytta över all kringutrustning från C70 motorn till V70 motorn, ev. att du måste flytta över hela toppen ifrån C70-motorn till V70-motorn.

Blev det något klarare nu vad jag menade?
jag tror du menar tvärt om hela toppen från v70n ? eftersom c70 toppen som behöver lite fix. enda jag vet (har inte sett motorn än) är att oljetråget måste bytas eftersom de sitter på andra sidan på v70n

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]