Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cimmen73
Hej!

Tänkte kolla med er om ni kunde hjälpa mig med mitt problem då jag själv inte kan så mycket om bilar.
(och skulle det vara så att det redan finns en tråd om detta (även om jag inte hittade någon) så får väl forumsadm. radera denna)
Och detta gäller en V70 -99

Då till problemet

I måndags när jag skulle Köra hem från min utbildning så "klånkade" det till från framvagnen efter ca 5 - 10 meter körande och sedan så försvann drivningen på bilen. Kan inte svara på om det hände när jag skulle växla upp till tvåan för det minns jag inte. Men efteråt så lät det bara som om det slirade i växellådan, spelade inte någon roll vilken växel jag la i (inte änns backen funkade). (Ska även nämna att när detta hände så var det mellan 15 - 20 minus ute). När vi senare på kvällen hade bogserat hem bilen (6 mil) så tycket kompisen att jag skulle testa igen om det gick att få i någon växel och det konstiga var att jag då fick alla växlar till att driva igen. Dagen efter (När vi/kompisen funderat på vad det kunde vara) så luftade vi slavcylindern (tror jag det var) så att den fick lite ny bromsvätska då kompisen hade en teori om att det kunde vara den eller kopplingen som spökade på grund av att det hade varit så kallt dagen innan. Efter detta så provkörde jag bilen hem (från kompisens verkstad) utan problem och kör även en sväng senare på kvällen. Men så händer det igen (denna gången utan "klånkandet" utan nu slirar den bara) efter att ha kört ca 3 mil (som tur var precis när jag kommer in på parkeringen hemma).

Ska även tillägga att jag har haft lite problem med att få i vissa växlar en tid (så som backen, ettan och tvåan)innan detta hände men inte alltid utan bara ibland och i stort sätt aldrig när bilen har varit varm (har då bara hänt 1 eller 2 gånger). Jag har häller inte känt/tyckt att kopplingen har slirat innan detta hände.

Så nu undrar jag var ni tror att det kan vara för fel. Kan det vara kopplingen som har gått sönder? Eller tror ni att det kan vara något annat?

PS
Svarar gärna på frågor (så gott jag kan) om ni behöver ställa några för att kunna svara på mina. Men tänk då på att jag inte kan något om bilar, så försök förklara så grundligt ni kan på vad ni vill veta.
av nissesvolvo
Kolla drivaxlarna ute vid navet. Har haft samma problem då en låsring till drivknuten gick sönder. Då åkte drivaxeln ut ur drivknuten så pass mycket att drivningen försvann. Dvs axel snurrar ju givetvis men utan förbindelse med knuten.
av MickeM
Hej du.

En drivaxel kan inte fungera ibland.
Den är hel, knackande, eller helt av.

Däremot gissar jag på urtrampningslagret eller slavcylindern till kopplingen.

Din polare har nog rätt.
Det händer ibland på dessa bilar att urtrampningslagret blir att kärva på axeln, och då fastnar kopplingen i urkopplat läge.
Inte pedalen.

Det kan släppa och fungera, och plötsligt fastna igen.

Inte helt ovanligt, har jag hört.

Går inte att smöja upp med mindre än med demonterad växellåda tyvärr.

Att kolla drivxlarna är ju enkelt, men det är en långboll eftersom den drev igen

Micke.
av nissesvolvo
Jodå visst kan drivaxeln bete sig som jag beskrivit. Jag har ju dessutom råkat ut för det själv, men skall förklara lite bättre. Låsringen mellan drivknut och drivaxeln hade gått sönder. När man svängde, minns inte vilket håll, så åker drivaxeln ur knuten så pass mycket att den sluta driva. Trodde också först det var nåt med växellådan. Provade med att lägga i en växel och fick då höra ett skrapande ljud. Det var splinesen på drivaxel som låg och "tuggade" mot knuten.
av MickeM
Hej.

Javisst, omöjligt är det inte, men som sagt, osannolikt.
Micke

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]