Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ingalill
Har en Volvo V70 där lambasondvarningslampan lyst ett tag. Nu motorbromsar inte bilen när jag växlar. Kan det ha ett samband, eller är det något fel med växellådan eller så? Tar tacksamt mot förslag på vad felet kan tänkas vara.
Användarvisningsbild
av Nexus
årsmodell på bilen? vad för V70? Jag antar du menar att motorvarvet inte sjuker när du kopplar ur. Motorbroms är när du lägger i en lägre växel om släpper upp kopplingen så hastigheten sänks.
av Ingalill
Det är en v70 awd -99
Bilen motorbromsar inte. När jag växlar och släpper upp kopplingen sänks inte hastigheten alls. Det går att växla, men bilen motorbromsar inte när jag släpper upp kopplingen. Mysko ?
av MickeM
Hej.

Du får nog komplettera med lite mer info.

Vad visar varvräknaren med motorn på, helt utan gas, och bilen stillastående?
Bör vara strax under 1.

Vad visar varvräknaren när du kopplar ur under färd?
Bör gå ner till strax under 1, efter nån sekund. (Koppling nere)

Du kan ha ett defekt gasspjäll.
Då kan gasen bete sig underligt.

Micke.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag har inte mycket till motorbroms på min heller :) Men jag tror det beror på andra faktorer, bl.a. att jag bara har en 2.0a som beter sig helt annorlunda mot en 2.3a t ex.

... Inte för att jag tillförde speciellt mycket till ämnet, men men...

Lite mer utförlig förklaring lär du allt dela med dig av, annars är det svårt att gissa problemet - om det ens är ett problem dvs.
av Ingalill
Får kolla det. Körde inte så mycket när jag märkte att jag inte hade motorbroms. Tack för tips. Men det är inte så att bilen varvade massa när jag växlar. Jag har bara ingen motorbroms när jag släpper upp kopplingen ?!?!
av MickeM
Hej.

Du behöver inte ha så mycket gas innan motorbromsningen nästan upphör. Främst i lägre farter.
Stannar vartalet på 2, rullande, frikopplat, foten borta från gasen så blir motorbromsningen betydligt sämre.

Detta har blivit annorlunda nu nyligen?

Du har inte precis köpt bilen?

Micke.
av SubMarine
Fortfarande oklart vad uppfattningen av motorbroms är i den här tråden vilket gör det svårt att förstå problemen. Är det:
1. Bromskraften som uppnås när man växlar till en lägre växel och sedan slirar med kopplingen för att höja varvtalet på motorn till samma varvtal som växellådan har
2. När man med växel i och koppling uppsläppt släpper gasen så att man får bränsleavstängning och motorns pumpförluster ger den bromsande kraften

Sedan eftersom att motorlampan lyser och du alltså bör ha en eller flera felkoder så skulle en utläsningen av dessa ge lite mer fingervisningen till det eventuella problemet.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]