Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Järven
Hur fungerar det att installera en gammal Bahco 3500 Bensinvärmare i en bil med insprutning,tex Volvo 850 GLE -93 ?
Den är ju ursprugligen tillverkad för förgasarbilar (tagen ur Volvo 140), kommer nyare bilar med elektrisk
bränslepump ställa till det vid en ev installation ?

Jag har en liggandes och är sugen på att ha varm bil när man är ute och jagar och liknande.
Senast redigerad av 1 Järven, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Det går förmodligen bra. Du behöver visserligen en separat pump till den, men är du händig så löser du nog det. Tänk på att en elektrisk pump till en förgasarmotor ger ungefär 0,2 Bar, och det är nog vad du behöver. Inte mer. Sådana pumpar finns att köpa på speciellt trimfirmor, men säkert också Biltema och liknande.
Insprutningssystemens pumpar ger ju 4 - 5 Bar så dom är direkt olämpliga.
Jag Googlade och hittade lite dokumentation: http://volvo1800pictures.com/document/a ... oup_70.pdf
Men inget om pumptryck. Däremot flöde i förbrukning, en ½-liter i timmen ungefär. Det stämmer nog rätt bra med en förgasarpump. Känner du osäkerhet så fråga någon äldre bilelektriker om råd. Det finns sådana även inom fritidsbåtbranschen. Där monterar man också värmare. Någon kallar sig "Båtvärmedoktorn" eller något liknande.
av Järven
Det finns en pump med till den,det är meningen att man ska gå in på bränsleledningen innan förgasarbilens bensinpump om jag fattat rätt.

Det jag undrar över är om värmare klarar att suga ur bränsleledningen genom bensinpumpen bak vid tanken på en bil med insprutning
när den har motorn avslagen,och om trycket i bränsleledningen på en insprutad bil blir för högt för värmaren när bilen är i gång.
av Rådlös
Du ser att det har blivit flera svar där du frågade samma sak i 140-forumet. Och det är väl bra på sitt sätt, men det kan bli lite rörigt. Så håll dig i en och samma avdelning i fortsättningen. I alla fall då det gäller något specifikt till en viss bilmodell. Då har du störst chans att andra ägare med motsvarande bilmodell kan ge sina erfarenheter. Nu har inte jag någon 850, (däremot en V70) så jag kanske borde kliva av den här tråden. Men jag skall ändå försöka ge några tycken och åsikter.
Din värmare satt i en förgasarbil. En sådan har ingen annan bränslepump än den mekaniska som sitter i motorblocket. Då anser jag att den bränslepumpen som hör till värmaren borde kunna suga upp det bränsle den behöver av egen kraft. Motorns bränslepump fungerar ju bara när motorn snurrar.
Men då är vi på ett annat område. Din 850 kan ha två bränslepumpar. 200-serien hade det och tidiga 700/900 hade det. Då var det en "klen" matarpump i tanken och en stark utanför tanken. Den starka ger insprutningstrycket, ca 4 - 5 Bar. Den ledningen skall du absolut inte röra, för då får man garanterat motorproblem. Jag vet som sagt inte hur det är i din bil och hoppas att någon med mer erfarenhet kan säga klara besked. Men någonstans skall du hämta bränslet. Om det vore jag som stog inför problemet, så skulle jag undersöka om det helt enkelt var möjligt att sätta en egen stos och rörkoppling på tankarmaturen och leda till värmarens pump. Men någon annan som har monterat värmare i sin 850 kanske har bättre förslag?
Jag skall bara kommentera en åsikt som någon sa i 140-avdelningen. Man sa att nyare värmare var ofta kopplade på kupéelementet så att man fick värme den vägen. Det är möjligt. Jag hade så i en 245 -92 med Volvovärmaren 091B. Men i ditt fall är allt sådant överflödigt eftersom du får massor av varmluft direkt från värmaren. (Dom värmde motorns kylvatten också) Alla äldre värmare var så från början. Man kunde få bastutemperatur i bilen i vissa fall.
Hoppas nu att någon kunnig 850-ägare med erfarenhet av värmarmontage kan komplettera här.
av Järven
Sorry för dubbla trådar,jag antog att kunskapen om den gammla värmaren hittar troligen där och kunskapen om bilar med insprutning här.

Värmaren värmer kupeluften i bilen med varmluft via slang in till kupen,motorns kylvatten via vattenslangar.

Jag har insett att det blir problem att montera den i en nyare bil med insprutning och bränslepump av högtryckstyp bak vid tanken.
Lösningen är nog i så fall att dra ny bränslelina från tanken,dvs rätt mycket jobb utöver montaget av värmaren.
av MrMaxi
Hej!

Får du plats med värmaren under huven? Stora grejor de dära:-)

Ett tips för bränsleanslutningen är att köpa en slanganslutning. Du kapar t.ex. påfyllningssslangen till tanken och sätter i en skarvrör i plåt med ett tunt kopparrör som hamnar i botten av tanken... en skarvbit med en rörbit således... Sedan fäster du slanganslutningen från röret till värmarens pump. Man brukar sätta pumpen så när atanken som möjligt...

Lycka till!

Hälsn Jan
av DandanRacing
Du ska inte koppla in dig på bränsleledningen till insprutet, möjligen att det går att koppla på returen om den går tillräkligt långt ner i tanken. Annars får man montera ett tankdykrör som man monterar i armaturen genom att borra hål o skruva fast, teknik 2 är att sätta ett skarvdykrör på påfyllningsslangen eller avluftning.

Tankdykrör -> autokatalogen.se/wls/regno_search.do?freetext=tankdykr%F6r

Denna brukar vi använda på jobbet. autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=13988&nodeIdNo=1948496

Skarvdykrör -> autokatalogen.se/wls/regno_search.do?freetext=skarvdykr%F6r
Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]

Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]