Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EranVinge
Hej har problem med att min 855 -94 inte vill dra startmotorn. Har haft problem med att den varit svårstartad ibland, framförallt efter korta stopp. Nu när det har blivit några minusgrader skulle jag byta till ett fräscht batteri och efter det har det varit stilla.

Alla lampor i instrumenteringen tänds, strålkastare inkl extraljus lyser. När jag vrider till läge 3 slocknar strålkastare men instrumenteringen lyser. Inget händer sedan, inget klick eller tendens till att köra startmotorn.

Jag har testat med två olika batterier. Samma resultat. Efter lite rotande nu har jag hittat en lös "halvtjock" röd kabel med en fet säkring på som hänger löst(!) nedom batteriet. Verkar komma från en kabelsamling som försvinner in under säkringsdosan. Är det batteri till tändningslåset? Från tändningsrelä(?!) till startmotor? Eller något annat?

Har inte vågat testa lägga den mot plus ännu men jag har varit sugen.

Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
Det där är till 99% en pluskabel någon dragit till ett slutsteg som tidigare setat monterat i bilen. Troligtvis kan du hitta andra änden på den i bagaget
av EranVinge
Ja det låter ju mycket troligt då jag har en passande kabelsnutt liggandes lös under baksätet. Tackar så mycket.

Trist dock då jag hade förhoppning om att den skulle lösa mina startproblem. :|
Användarvisningsbild
av Nexus
Bästa är nog mäta om du får spänning på startmotorn när du vrider om nyckeln. Du kan även testa knacka lite försiktigt på den och kolla om det gör någon skillnad . Felet kan ju ligga i tändningslås oxå. Bästa är mäta och slippa byta saker i onödan.

Kolla denna tråden . Låter som det kan vara samma fel som du har...http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224444
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]