Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då min V70XC -00 är ombyggd till 2-hjulsdrift eftersom AWD-driften lagt av, så har den senaste tiden gett ifrån sig ett morrande ljud som kommit allt oftare. Trodde först det var ett hjullager som lät, men tydligen är det en packbox till fördelningslådan som det handlar om, och ska den bytas så kommer oljan rinna ur.

Det verkar också som att det börjat läcka lite olja omkring motorn, kanske det beror på denna packbox?

Är det någon som samma erfarenhet av detta denomen och kan det skada något eller bli värre om inget görs åt det?

/ Mikael Markström
Tjena

Säkerställ 100% att morrandet inte är hjullager, däck eller dyl först.

Javisst kommer en del av oljan att rinna ur vid packboxbyte, men det kan vara det lilla problemet.
Om det börjat morra j transmissionen, och kardanen är borta, så är nog vinkelväxeln eller växellådan åt H-E.
Då räcker det inte med olje, och packboxbyte.
En packbox morrar inte, hur dålig den är.

Kolla om det också läcker mellan motor och växellåda.
Mycket vanligt, och då måste växellådorna demonteras.

Även vid turbon är "vanligt" med oljeläckage.

Större oljeläckage, som ger "fläck på parkeringen" är alltid av karraktären "måste fixas snarast".
"Svettläckage" skall hållas ögonen på.

Du vet väl att den högst sannolikt inte godkäns i besiktning utan 4wd?

Micke.
Varför skulle han inte göra det? Finns inget krav på att 4wd ska fungera.
Hej.

Nej funktionen kontrolleras inte, men att ändra bilens transmission kräver omregistrering.
Bilen är helfordonsgodkänd som 4wd.

Besiktningspersonal kan missa demonterad kardan, eller "låtsas inte se" det. (Tjänstefel egentligen)
Samma sak som demonterad gasutrustning på gas/bensinbilar.

Micke.
Jodå, den är registrerad som tvåhjulsdriven och har för ett par månader sedan gått igenom besiktning.

Det är en mekaniker som bilen köpts av som kommit fram till detta fel (se hans svar nedan). Vad gäller oljeläckaget, så har det börjat droppa mer och mer på backen senaste tiden.

Och om vinkelväxeln eller tillhörande delar för AWD är defekta/ bortmonterade borde väl inte ha någon betydelse om den bara driver på framhjulen?

Mekanikerns svar:

Jag har hittat felet,
Det är fördelningslådans ”hylsa” som hugger i ibland.
Fördelningslådan har ingen funktion eftersom fyrhjulsdriften är borttagen, men det går inte att bara ta bort den då hylsan tätar på packboxen i växellådan.
Tar man bort den rinner växellådsoljan ur.
Jag måste försöka hitta ett sätt att åtgärda det på men inget jag kan göra idag.
Bilen är ihop monterad som den var förut, dvs den låter som innan men går att köra.
På måndag ska jag åka till en mekanisk verkstad och se om det går att lösa.
Hej.

Är det bara jag som tycker att TS ska fixa 4wd, istället för att "förstöra" den?

Som 2wd är det ju bara en extra tung v70 med högre skatt, dyrare däck dim, mm.

Bättre då att skaffa en vanlig v70 från början, och då även slippa turbon som bonus.

Micke.
Låter knappast som han är intresserad. Dessutom behöver han isf kardan, säkert visco eller viskohus, mest sannolikt en vinkelväxel, en hylsa, i värsta fall växellåda och dessutom är den reggad som fwd.
Då är det nog bättre att få tag på en som det fungerar på.
Stämmer bra, Tommy! Det skulle hamna på gissningsvis 20 - 40 tusen för en bil som är 14 år och har ett värde på under 20.

Något som är lite irriterande är dock att när bilen köptes för ett par månader sedan, så svarade säljaren på frågan om varför han tagit bort AWD-skylten från ena dagen till nästa, att man kunde tro att den skulle ha 4WD, men att den här inte hade det och att han inte förstod vad vi menade om skylten. När vi fått bekräftat att den är omreggad till 2WD, så erkände han att den var ombyggd.

Vad menar du MickeM med att slippa turbon? Att bilen har all tänkbar utrustning och snygga träpaneler samt en lättrycksturbo är väl inte att se som något negativt!? Stackars krakar i så fall som måste dras med en riktig turbo - kan ju inte vara roligt!

/ Mikael Markström
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]