Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axelo
Hej. Jag ska köra upp för taxi och ska lära mig lite om parkeringsljusen.

Min första självklara fråga är om det går att sätta på endast parkeringsljusen utan halvljus?

Jag hade aldrig hört talas om dessa ljus innan jag började planera för detta.
Jag kan ju i bilen stänga av halvljusen, men då blir allt mörkt, trots att bilen är på.

Som jag har förstått är parkeringsljus små ljus som sitter runt om bilen.
Kan någon förklara detta?
av MickeM
Hej.

Ja, du kan ha endast Parkeringsljus tänt, men det är olagligt under färd.
Måste då kompletteras med tex spoilerljus, och endast i fullt dagsljus.

Parkeringsljuset tänder jag när jag lämnar barnen på dagis på morgonen så här års..
Då syns bilen bättre för andra som backar och krånglar.

Parkeringsljus är svagare lampor i själva strålkastaren, eller egna lampor på sidan om strålkastarna. (Beroende på bilmodell)
Även bakljus och skyltbelysning lyser.

Vissa modeller lyser även instrumentbelysningen på.

Inte att förväxla med positionsljus, som tex Volvo och Saab hade under 80 och en bit in på 90talet.
Kallas även varselljus.
Då lyste parkeringsljuset starkare framåt, och var godkänt på dagen i god sikt.

Micke.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Positionljus(fram) var väl tvunget att sitta på hörnen(för att markera bredden på fordonet). Park. ljus får väl sitta lite hur som, så länge dom följer vissa mått. Det vanligaste är att dom sitter i strålkastarna.

V70 har vanliga W5W lampor(5watt om jag minns rätt) i halv-ljus reflektorn. Park. ljusen får väl lysa samtidigt som halvljusen vad jag vet(fram).
Jag har iaf bessat min bil med lysande park.ljus tillsammans med halvljus 2 gånger, och om det är något bes. brukar vara gnälliga om så är det ju lyset.
Användarvisningsbild
av Nexus
Parkeringsljuset ska lysa konstant det är själva vitsen med det om en halvljuslampa går sönder...
Vill ha ha bara p-ljus vrider du ett hack på ljusvredet så det står i mitten. :D
Är bilen importerad för normalt sett går det ej stänga av ljuset helt på en volvo
av axelo
Kan det vara det här läget som man syftar på? [attachment=0]ImageUploadedByTapatalk1417728661.849
Bilagor
ImageUploadedByTapatalk1417728661.849639.jpg
ImageUploadedByTapatalk1417728661.849639.jpg (282.81 KiB) Visad 540 gånger
Användarvisningsbild
av Nexus
exakt. Står det som i läget på bilden är det parkeringsljusen som lyser och går kombinera med dimljusen dagtid om man vill.
Har bilen halvljusautomatik går det inte stänga av lyset helt
av axelo
Ok, tack för hjälpen. Skumt att jag aldrig använt dom tidigare. Jag ska hyra en bil till uppkörningen eftersom min är automat, detta var en av grejerna som jag var lite osäker på.
av axelo
MickeM skrev:Hej.

Ja, du kan ha endast Parkeringsljus tänt, men det är olagligt under färd.
Måste då kompletteras med tex spoilerljus, och endast i fullt dagsljus.

Parkeringsljuset tänder jag när jag lämnar barnen på dagis på morgonen så här års..
Då syns bilen bättre för andra som backar och krånglar.

Parkeringsljus är svagare lampor i själva strålkastaren, eller egna lampor på sidan om strålkastarna. (Beroende på bilmodell)
Även bakljus och skyltbelysning lyser.

Vissa modeller lyser även instrumentbelysningen på.

Inte att förväxla med positionsljus, som tex Volvo och Saab hade under 80 och en bit in på 90talet.
Kallas även varselljus.
Då lyste parkeringsljuset starkare framåt, och var godkänt på dagen i god sikt.

Micke.
Vilken röra: spoilerljus, dimljus, varselljus, positionsljus, parkeringsljus...

Men om jag ställer in till fråga. Vilka typer av ljus har en Volvo V70 - 2000. Eller kan det variera?
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]