Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KeiNo
Hallå! Setat o googlat som en tok men blir inte riktigt klok på allt som har med mått och bredder att göra, så gör en snabb fråga här.
Passar dessa http://www.blocket.se/kalmar/Alufalgar1 ... w=1&last=1 på en volvo 850 -96.
Inpressningen på fälgarna är ET48 och bredden är 7". De har tydligen suttit på en Pegout 407 innan.
Så vitt jag förstått sofar är att det bara är att köpa spacers från typ Biltema på 5mm för att få samma ET, är det verkligen bara så pass lätt?
Mvh/ Förvirradkille_90
av MickeM
Hej.

Bultcirkeltabell.se.

Där finns info om Bultcirkel och ET till de flesta bilar.

I princip är det så enkelt, ja.
Men bara om fälgarnas ET är som i ditt fall 48, och bilen ska ha 43.
Då kan du köpa 5mm distans, men aldrig åt andra hållet.
Det är omöjligt.

Det går alltså inte att montera 740fälgar (ET 25) på 850 (ET 43) men 850fälgar på 740 går med distanser. (i teorin)

Centrum hålet måste stämma också så klart., och det gör det på 850 vs Peugeot 407.
Sen kan bromsok osv ta i, men det måste testas i verkligheten.

Micke
av KeiNo
Tack för svar, men efter lite forskande och grubblande så kom jag fram till att det är lika bra att köpa nya vinterdäck o kränga på sommarfälgarna lika väl, slipper man fundera så mkt på allt som har med fälgar att göra.
Fråga på det är dock hur pass mkt vågar man gå ned i dimension på ett par Turbo-fälgar?
Kan man kränga på ett par 195/60 R16 däck på dom utan problem?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MickeM skrev:men 850fälgar på 740 går med distanser. (i teorin)

I praktiken också :wink:
Finns knappt någon som kör med ET25(av dom som byter fälgar til "snyggare", dvs) på sina 2/7/900-serier, utan där är det ET43+ som gäller. I praktiken brukar man köra med 25mm spacers(=ET50) för 85x70/V70N/S80/S60 fälgar. Det är ytterst få fälgar som går utanför skärmkanterna på 7/900-serien(inte säker på 200-serien).

MickeM skrev:Centrum hålet måste stämma också så klart.
Halv-rätt. Även här finns det "distanser". Är centrumhålet större än det på bilen så monterar man dit ringar i rätt storlek. Ett för litet centrumhål på fälgarna är desto värre att få dit, givetvis.
av KeiNo
EDIT: Lyckades hitta svar på frågan! 8)

Okey, ännu en fråga här..
Turbo-fälgar, med vinterdäck 205/55/R16 på en Volvo 854 T5 -96, det ska väl ändå inte vara några beskymmer?
Den är inte sänkt eller något sådant.
av StefanWasa
Lucif3r skrev:Det kommer troligen skrapa i vid fullt rattutslag, T5or har andra styrstoppar.
Hur menar du, andra styrstoppar jämfört med vad?
av KeiNo
Lucif3r skrev:Det kommer troligen skrapa i vid fullt rattutslag, T5or har andra styrstoppar.
Och hur åtgärdas de? Försökte googla på styrslagsbegränsare, men hitta inge till 850?
av StefanWasa
KeiNo skrev:
Och hur åtgärdas de? Försökte googla på styrslagsbegränsare, men hitta inge till 850?
Du kan montera styrstopp från C70, men då blir ju svängradien lidande.

Jag gjorde detta på min 855R när jag skulle köra på 205/55-16.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]