Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen är en V70 AWD från 1998. Vad jag förstått så är det den första modellen och med konstant awd.
193hk och 2,5L motor som gått snart 28tusen mil.

Nu har jag ett problem som jag stör mig så in i helvete på. Den dricker satan.. Innan har den legat på 0,86 L/mil.
Nu dricker aset 10,4 och ändå på lugn körning.. Okej, idag blåste jag ur den ordentligt pga jag var väldigt försenad och då plötsligt drog den 10,8L/milen. (Helt förståeligt med tanke på hur jag körde dessa 25km i all stress..)

Vad är felet? Det roliga med det hela är att jag har nyligen bytt höger länkarm och även gjort en framvagns/hjulinställning. Vinterdäck sitter på och nu dricker den 10,4L/milen.

INNAN jag bytte länkarm och när bilen var totalt felinställd med vinterdäck så låg jag iaf på 9,8L/milen och det tyckte jag var skitmycket..
NU när man bytt saker och grejer och bilen dricker mer, vad fan är felet då?

Står i valet och kvalet och sälja bort skiten billigt och skaffa mig en vanlig V70 istället.. Men jag trivs så bra med bilen och är inte typen som byter bil stup i ett.. =P
crumpets skrev:Kolla avgasvärdena känns som nummer ett. Där är en guldgruva av information.

En mätning är gjord. Får mäta mer noga imorgon och kolla med rök om och vart avgassystemet läcker.

Mätningen såg ut såhär: (Mina värden först och riktvärden efter)

CO2 8,25% Riktvärde 14,5-15.5%
O2 9,33% Riktvärde 1,00-3,00%
Lambda 1,779% Riktvärde 0,97-1,03%

Så det är både på tok för högt och lågt, men ska det verkligen göra att bensinförbrukningen rusar iväg så?
Sedan går ju bilen bra så sett, i vanliga fall när avgassystemet börjar ge med sig så brukar ju bilen låta som jävelen och brumma på rejält, men min går fint på tomgången och brummar som vanligt..
Lucif3r skrev:Läs ut felkoder, det lär finnas en och annan.

Och sen så lär jag påpeka, det är INTE konstant 4-hjulsdrift. Då skulle bilen för det första bli okörbar.
Nej, det sitter en viscokoppling på dessa som inte är mycket att hurra för.

Så var det ja med AWD´n.. =) Lite vimsig ibland..

Nope, inga felkoder på bilen. Redan kollat..

Perra83 skrev:Då kommer du max 7mil på en tank? Ja tror mer på att du har ett hål i tanken.
Blev lite fel där då med förbrukningen.. =) Skrev så som det står i färddatorn på bilen. =P

TobbeViktor skrev:Det klassiska är väl luftläckage nånstans.
Men med de värdena borde du ha en ilsket lysande motorelektroniklampa.
Ingen ilsken motorlampa som lyser heller..
Det som är det lustiga, bilen går hur bra som helst. Jämn och fin tomgång, går fint och jämt i körningen osv.
Om det läcker luft nånstans så borde väl bilen rycka til ibland och gå ojämt på tomgången osv?
av *pettson*
Mer överraskad av ditt snåla snitt... men att vråla om 0.98 upp till 1.08 är en deciliter som du gör åt om det är annan temp ute.
Bränsleförbrukningen är inte konstant. Den påverkas av.vind, temp, däck och 50 faktorer till.
Googla och finn hur bilen deklarerats från fabrik.
OM det är en snål bil du söker har du köpt totalt fel bil. Då kan du sälja den redan nu.

I övrigt visar avgasprovet galenskap. Bilen går åt helvete för.snålt enligt lambdavärdet som för övrigt inte är något procentvärde.
Bilen är knappt körbar enligt testet. Om det nu som sagt inte visar slumpvärden av någon orsak.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]