Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aelgen
Har en S70 GLT som alltid varit lite trög att starta när volymen i tanken varit ca 5 liter eller mindre, d.v.s 50 km och nedåt på färddatorn (Tankar när jag har ca 2-3l kvar). Bilen bluddrar och självdör om man inte varvar lite extra de första 30 sekunderna från att man startat bilen. När man väl kommit iväg går bilen som vanligt utan ryckande osv.

Kan det ha någonting att göra med att "smuts" ifrån tanken sugs med in i bränslesystemet/bränslefilter när tanken börjar ta slut, och att motorn därmed inte får tillräckligt med "ren" bensin på tomgång?
Bilens enda tidigare ägare var en pensionär som i stort sett aldrig kört under 1/3 tank, vilket stärker min teori om att smuts kan ha uppkommit i tanken med tiden.

Hur ska man göra för att kunna lösa detta, finns det något medel man kan hälla i tanken för att rengöra eller måste man lämna in bilen? Att tanka oftare är inget alternativ i längden då jag kör rätt mycket och inte vill åka till macken hela tiden.
Förmodligen inte konstigare än att motorn suger mer luft än bensin med så lite kvar i tanken!
Pumpen suger ju från en fördjupning längst ned i tanken hela tiden, den byter ju inte "sugställe" bara för att det närmar sig tom tank, så finns det bottenskrap i tanken kommer det ju med oavsett bränslenivå.

Lek med tanken att bottenytan på tanken är 50x60cm, 3liter bensin räcker då till 1cm hög nivå 0,5x0,6x1=3liter
Hej.

Tanka med min 10l kvar i tanken, så slipper du det problemet, samt att den inte suger smuts och annat med sig.

Micke.
av *pettson*
Dags att tänka om så kommer bilen gå bättre.
50km och mindre. Spännande ide, dels för att bilen inte har en susning om hur mycket bensin det EXAKT är i tanken. Dels för att det är ett retursystem på bensinen.
När du tror det finns 5 liter kan det lika gärna finnas två liter kvar. Systemet är inte exakt nog att hålla reda på det. Tanklampan innebär inte att man utmanas att köra så långt det går på den. Den betyder tanka snarast. Sen får man skryta med vid vilket litertal den tänds osv i handboken till bilen.
För bilen räknar inte litrarna utan flottörens position. Så beroende på om bilen lutar 5 grader åt vänster, eller står rakt betyder olika flottörposition och därmed nivån när lampan tänds.

Sen var det ju retursystem ja, det betyder att det alltid spolar på bensin , det som inte går åt returneras i tanken. Lösningen på det ser lite olika ut beroende på modell, men alla har det gemensamt att det skummar bensinen när det börjar bli ont om den.

Så för att ge det enkla svaret: Tanka senast när lampan tänds så slipper du problemet. Tanka HELST strax innan.
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]