Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

B5244S, manuell, 22000 mil, olja Castrol Titanium, oljefilter 500 mil, luftfilter fint.

Jaha, utsläppt från Bilprovningen men han sa att det nog är dags att börja kolla upp CO-värdena. Följande värden fick jag:

CO 0,2 (0,5)
CO 2500 0,2 (0,3)
HC 008 (100)
Lambda 1,00

Bilen går bra, inga ryck eller tveksamheter. Möjligen lite tveksamt att komma iväg på ettan vid kallstart. Jag har haft bilen i ett halvår och har kört 1500 mil. Tidigare ägare har gjort alla servicar, enligt stämpel i boken iaf. Det jag inte själv kollat/bytt under min tid med bilen är stift och bränslefilter. Fick tips kring vevhusventilation att kolla genom att sätta en plastpåse över hålet till oljestickan och den visade ett svagt sug där vilket skulle vara OK(?).

Spjällhus är bytt på bilen för inte alltför länge sedan men jag vet inte när.

Inga lampor indikerar något.

Går det att förstå något baserat på värdena och infon ovan?
Hej.

Är ingen avgasexpert, men HC har ju gränsvärde 100, så 008 är helt OK.
Däremot CO 2500 är närmare gränsvärdet, och CO på 0,2 är liiiite högt.

Hade du dåligt uppvärmd motor/katalysator?
Kör du mycket småkörningar?

Visst kan vevhus ventilation, vakuumläckage, osv spela in.
Kan du väl kasta ett getöga på.
Tändstift tillhör ju service, så det kan du ju byta.

Personligen skulle jag tuta och köra om bilen går helt OK.
Den gick ju igenom besiktningen.

Den är gammal, och det kan gå sönder nåt annat "icke ekonomiskt försvarbart att reparera" innan nästa besiktning, så vansinne att kasta pengar på det nu.
Det är min filosofi med gamla bilar.

Varmkör bilen ordentligt innan besiktning nästa år, om du inte gjorde det nu.
Då har du kanske perfekta värden.

Micke.
Den var definitivt varm och go. Kör bara längre sträckor i princip, runt 35 km åt gången i 80-100-tempo.

Han fick gasa en lång stund för att CO 2500 skulle stabilisera sig under gränsvärdet och det är väl det sammantaget som gör att jag är lite intresserad vad jag bör kika på.

Det är ju så också att med en lite småtrilskande koppling och funderande kring fjäderben/dämpare och liknande så är det ju inte ekonomiskt försvarbart om det är större grejor på g i motorn också. Jaja, vet att bilen inte är ny men den är riktigt fräsch och går jättebra så jag lever gärna länge till med den! Speciellt nu när CarPlay börjar lira för mig också.
Tjena.

Inte är det nåt större innuti motorn inte, om den inte drar olja eller vatten och går OK.

Snarare vevhusvent, lamdasond (främre), tempgivare, vakuumläck, avgasläck, gasspjäll (kanske var begagnat av "fel typ" som monterades), kalibrering av densamma, tändstift, mm.

Katalysatorn......mja .....knappast vanligt fel innan 35000mil, men helt omöjligt,... nej.
Följdfel i så fall.

Micke.
S6024t skrev:varför börja o skruva på en bil som går bra?
Är väl jättebra att undersöka ett eventuellt problem direkt istället för att skjuta upp det till veckan innan besiktningen som många gör.
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]