Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gronoliv
Hejsan!
Det är nämligen som så här att jag har en avtagbar dragkrok. Problemet är att nyckeln har gått av i låset men draget går ändå att ta av och sätta på, misstänker att nyckeln gick sönder när förra ägaren skulle besiktiga bilen :roll: .
Min fråga är då: godkänner besiktningen detta ändå? läste någonting på transportstyrelsen om en regeländring 2013 men fatta nada.
Tacksam för hjälp! :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Det borde gå. När jag besiktigade min bil brydde sig inte besiktningsteknikern om att prova att draget gick att låsa. Det enda han kontrollerade var att spärren fungerade och att draget var uppsmort.
Användarvisningsbild
av Perra83
SvenB skrev:Det borde gå. När jag besiktigade min bil brydde sig inte besiktningsteknikern om att prova att draget gick att låsa. Det enda han kontrollerade var att spärren fungerade och att draget var uppsmort.
Det är vad besiktningen har kollat på mina delbara drag. Till V70n hade ja ingen nyckel men det går bra ändå. Besiktade åtta gånger utan problem.
av MickeM
Hej.

Låset med nyckel är bara för att ingen ska kunna stjäla själva kulan.
Inget med trafiksäkerhet.

Ta bort det när du inte använder det.
Då fastnar det inte, det är inte i vägen och ingen snor det.

Fattar inte varför man låter demonterbart drag bara sitta och fastna.

Micke.
Användarvisningsbild
av SvenB
MickeM skrev: Fattar inte varför man låter demonterbart drag bara sitta och fastna.
Micke.
Tror det är de som köpt bilen begagnad som gör det. De som beställer en bil ny, och vill ha demonterbar dragkula, tar nog bort kulan när den inte används. De som låter en demonterbar kula sitta kvar, skulle nog beställt fast kula om de köpt sin bil ny.
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]