Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lajs81
#919117
Min 2,4t 193hk går dåligt ibland på tomgång efter en stunds körning.
Rengjort vevhusventilation men problemet kvarstår.
Gul lapp på spjällhuset. Laddade in ny programvara i huset utan förbättring.
Startar man om bilen så går den mycket bättre direkt. Står den på
tomgång och man gasar lite så sänks varvet och volten.
Någon som har lösning på problemen?

Filmer finns så att det blir lättare att förstå.



av TobbeViktor
#919122
Första frågan, som vanligt!

1. Har du några felkoder? Svårt att felsöka utan.
2. Är det motorelektroniklampan som lyser i andra klippet?
3. Är den svårstartad?
4. Hur beter sig bilen när du ska köra iväg med den?
av lajs81
#919182
1. Min egna felkodsläsare Elm327 ger inga felkoder. När jag var på Volvo och laddade ny programvara så fanns det en felkod. Exakta kodsnummret minns jag inte men det var något om att spjällhuset fick fel information. Ska kolla idag vad exakta koden var. Efter programmeringen och provkörning fanns inga felkoder.
2. Det är handbromslampan som lyser i andra klippet.
3. Oftast startar bilen direkt, men ibland får man gnugga någon sekund så startar den.
4. Man lägger i driven och gasar lätt så händer inget, gasa lite mer så blinkar ljuset till och sedan accar bilen iväg.
av TobbeViktor
#919288
Som sagt, en felkodkan nog säga mer.
Det jag antar att de gjort på volvo är att de fått en felkod om kommunikation med gasspjället, vilket de hoppas en mjukvaruuppdatering ska fixa.
Det roliga med mjukvaror är ju att de faktiskt inte bara ändrar sig efter x antal år. Så varför en ny mjukvara helt plötsligt skulle hjälpa ett kommunikationsfel kan jag inte förstå.
Det är nog snarare så att släpringskontakterna börjar bli utslitna i gasspjället.
I värsta fall så får du nog förbereda dig på ett byte av gasspjället, eller renovering av det.
När mitt gasspjäll gav upp, så larmade det, plus att den var svårstartad och gick som en jojo på tomgång.

Anledningen att jag ställde fråga 4 var för att tomgången även kan svaja rätt rejält om turbotrycksgivaren slutar funka.
Min pajade för ett tag sen, fick då just en felkod att den glappade.
Då gick bilen att köra, men laddtrycket skenade när man skulle krypa iväg.
Den stack iväg som ett spjut, för att efter några meter hoppa till och sen lugna ner sig.
Då var den som ett monster att köra.
av lajs81
#919307
Tack för svaren. Kommunikation med gasspjället var felkoden. Jag har Rengjort spjällhuset utan resultat. Kan man byta släpringarna själv?Kom hem nyss och gjorde en upptäckt, motorn svajja på tomgång, drog ut kontakten till kamaxelgivaren. Inget hände. Drog ur 1:ans kontakt till tändspolen, inget hände. Starta om bilen och den går stadigt, drar ur kamgivaren igen och bilen nästan dör. Stoppar tillbaka kont och drar ur 1:ans kont på tändspolen, varvet sänks och går dåligt. Beror de på spjällhuset tro?
av SubMarine
#919312
Ser ut och låter som att motorn inte tänder riktigt när du står på tomgång i början i första klippet. Detta kan vara ett nödprogram som går in om det är fel på gasspjället. Dock så verkar ju bilen gå och köra ändå hyfsat normalt vilket knappt ska gå att göra om den går på nödprogrammet då den blir oändligt trött (iaf med orginal mjukvaran).
av TobbeViktor
#919345
Drog du ur kontakterna när motorn gick, och inget hände? Antar att den var avstängd eller?

Ett gasspjäll fixar du lämpligen på t.ex atech2.se
De renoverar antingen det spjället du har, eller så skickar de ett begagnat renoverat och tar ditt gamla i pant.
De byter helt enkelt ut släpringarna mot induktiva hallgivare som verkar kontaktlöst.
Inget man gör själv om du inte har bra finelektronik-skills.

Har själv bytt spjället via atech2. I mitt fall så går bilen bättre än nånsin.
Min rekommendation är att ringa och prata med dem. En glad dansk man som är väldigt hjälpsam.

Vad gäller bytet så är det inget jättejobb. I mitt fall så var kabeln till gasspjället dragen bakom startmotorn, så fick lossa den med.
Men klipp inte kabeln om du vill ha all pant på gamla spjället.
av lajs81
#919476
Jag drog ur kontakterna medans motorn var igång.
Ryckt och sprayat startgas på alla slangar, ingen reaktion.
När motorn svajjar som mest så hjälper det lite att lägga i neutral. Lägger man i driven så jucka bilen.
Hittade nu på internet att det sitter en pedallägesgivare på gasen, den kanske har något med kommunikationen till gasspjället att göra?
Var ut och körde i eftermiddags, gasade mkt mer än vad jag brukar göra och då gick bilen fint hela tiden. Annars gasar jag just över "dödglappet där lamporna blinkar"
Märkte även att turbokicken kommer efter ca 3600rpm. Är det normalt för den motorn? Är ju helt annan motorkaraktär än i audi 2.0tfsi som i min andra bil.
Angående spjällhuset kunde Volvobutiken här sälja ett nytt till mig för 3900:- ink programmering. Det är ju nästan samma pris som atech tar för ett renoverat.
av SubMarine
#919520
Lättryckarna brukar inte ha så distinkt turbokick utan drar på bra från ca 1500-2000 varv. Spjällen som Volvo säljer har samma konstruktion som den ursprungliga vilken inte är någon direkt höjdare.
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]