Ja! Det vill säga, tänker du köra på 100% E85 så måste du konvertera motorns bränslesystem.
Motorn kräver en fetare blandning för att gå riktigt (Lambda 1). I korthet: Det finns i princip fyra olika metoder att göra denna konvertering. A. En extra bränsletrycksregulator. B. Större spridare. C. Sätta i en Piggyback, en elektronisk box som förlänger spridarpulserna. D. Mappa om styrdatorn.
På
http://www.etanol.nu kan du läsa mycket mer om allt detta. Du kan också ställa frågor om konvertering etc. etc. Det behöver inte vara svårt att konvertera motorn. Lite normal händighet och det är fixat på en kort stund lite beroende på vilken metod man har valt. Du ser att jag har valt att inte numrera metoderna 1, 2, 3, 4. Det beror på att det i utgångsläget inte finns någon "bäst eller sämst". Man får titta igenom dom olika och se vad som passar bäst.
Om du i nuläget känner lite osäkerhet och vill "mjukstarta" med övergång till etanol, så kan du blandtanka. Du tankar bara en mindre del E85 och resten bensin. Så ökar du blandningen succesivt allt eftersom du tankar nästa gång. Det håller du på med så länge bilen går bra. Skulle den inte gå så bra, inte svara på gaspådrag, visa lite köldstartsvårigheter, motorlampan tänds etc. etc. så häller du i lite bensin igen till den nivån då bilen gick bra innan. OBS! Det är ofarligt om dom här symtomen visar sig. Bara det inte blir långvarigt. Alltså att du ligger kvar på en högre nivå då motorn visar dåliga tecken.
När man blandtankar så börjar man från ganska tom tank. Man fyller i 15 liter E85 och resten bensin. Sedan kör man tills det är dags att tanka igen. Denna gången fyller man i 20 liter E85 och resten bensin. Sedan samma sak igen. Man ökar med 5 liter E85 för varje tankning tills motorn "säger ifrån" som jag har beskrivit tidigare. Generellt brukar man säga att alla bilar med datorstyrd insprutning klarar upp till omkring 30% etanolinblandning, med några enstaka undantag. Det finns dom som klarar mer. Några t.o.m 100% utan konvertering. Men det är lite av undantag. När man blandtankar så sparar man kvittona eller skriver en körjournal så att man har koll på var blandningsgränsen ligger. Har man hittat den så ligger man kvar där. Vill man sedan gå vidare till konvertering till 100% E85 så är steget lite kortare.
Blandtankning kräver inget ingrepp i motorn så länge motorn går bra, d.v.s Lambda 1.
En annan viktig sak som gäller oavsett vilken konverteringsmetod man väljer är att ha en fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på förbränningsluften än bensin för att förbrännas effektivt. I korthet, ger lägre bränsleförbrukning. Har man en turbomotor så har det löst sig själv. Har man en sugmotor så ser man till att luftförvärmningen som fanns från början, fungerar nu också. Av detta förstår man att så kallade "öppna sportluftfilter" inte är någon bra idé vid körning på etanol.
Utöver detta som jag har beskrivit här, så behöver du inte göra något mekaniskt ingrepp, byta delar (möjligen bränslefilter undantaget) eller andra åtgärder.
Men som sagt, läs mer om allt detta på
http://www.etanol.nu