Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
Hej. Jag kan inget om E85 men kan jag ha det i min 850 utan att göra någon
Ändring på motorn?
av Rådlös
Ja! Det vill säga, tänker du köra på 100% E85 så måste du konvertera motorns bränslesystem.

Motorn kräver en fetare blandning för att gå riktigt (Lambda 1). I korthet: Det finns i princip fyra olika metoder att göra denna konvertering. A. En extra bränsletrycksregulator. B. Större spridare. C. Sätta i en Piggyback, en elektronisk box som förlänger spridarpulserna. D. Mappa om styrdatorn.

http://www.etanol.nu kan du läsa mycket mer om allt detta. Du kan också ställa frågor om konvertering etc. etc. Det behöver inte vara svårt att konvertera motorn. Lite normal händighet och det är fixat på en kort stund lite beroende på vilken metod man har valt. Du ser att jag har valt att inte numrera metoderna 1, 2, 3, 4. Det beror på att det i utgångsläget inte finns någon "bäst eller sämst". Man får titta igenom dom olika och se vad som passar bäst.

Om du i nuläget känner lite osäkerhet och vill "mjukstarta" med övergång till etanol, så kan du blandtanka. Du tankar bara en mindre del E85 och resten bensin. Så ökar du blandningen succesivt allt eftersom du tankar nästa gång. Det håller du på med så länge bilen går bra. Skulle den inte gå så bra, inte svara på gaspådrag, visa lite köldstartsvårigheter, motorlampan tänds etc. etc. så häller du i lite bensin igen till den nivån då bilen gick bra innan. OBS! Det är ofarligt om dom här symtomen visar sig. Bara det inte blir långvarigt. Alltså att du ligger kvar på en högre nivå då motorn visar dåliga tecken.
När man blandtankar så börjar man från ganska tom tank. Man fyller i 15 liter E85 och resten bensin. Sedan kör man tills det är dags att tanka igen. Denna gången fyller man i 20 liter E85 och resten bensin. Sedan samma sak igen. Man ökar med 5 liter E85 för varje tankning tills motorn "säger ifrån" som jag har beskrivit tidigare. Generellt brukar man säga att alla bilar med datorstyrd insprutning klarar upp till omkring 30% etanolinblandning, med några enstaka undantag. Det finns dom som klarar mer. Några t.o.m 100% utan konvertering. Men det är lite av undantag. När man blandtankar så sparar man kvittona eller skriver en körjournal så att man har koll på var blandningsgränsen ligger. Har man hittat den så ligger man kvar där. Vill man sedan gå vidare till konvertering till 100% E85 så är steget lite kortare.

Blandtankning kräver inget ingrepp i motorn så länge motorn går bra, d.v.s Lambda 1.

En annan viktig sak som gäller oavsett vilken konverteringsmetod man väljer är att ha en fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på förbränningsluften än bensin för att förbrännas effektivt. I korthet, ger lägre bränsleförbrukning. Har man en turbomotor så har det löst sig själv. Har man en sugmotor så ser man till att luftförvärmningen som fanns från början, fungerar nu också. Av detta förstår man att så kallade "öppna sportluftfilter" inte är någon bra idé vid körning på etanol.

Utöver detta som jag har beskrivit här, så behöver du inte göra något mekaniskt ingrepp, byta delar (möjligen bränslefilter undantaget) eller andra åtgärder.

Men som sagt, läs mer om allt detta på http://www.etanol.nu
av sensonic
När jag för något decennium jobbade på ett bilföretag i Trollhättan minns jag att det fick bytas en del packningar och dylikt i bränslesystemet för att de skulle tåla etanol. Etanolen var aggressivare mot dessa material än bensin och påverkade livslängden negativt. Så var det då vill jag minnas.
av Rådlös
sensonic: Jag har kört min förra bil, en Volvo 245 -92 blandtankat ca 30% etanol i mer än 5000 mil eller om man vill säga så, mer än 5 år utan att jag har rört en enda skruv i motorrummet i fråga om bränslesystemet. Jag överlät den bilen på en anhörig. Han körde bilen i ca 3000 mil med samma blandtankningsprocent. Rosten tog den bilen. Enligt hörsägen lär motorn finnas i en norsk rallybil i dag.
Skulle nittiotalsvolvo vara alldeles "extra super värstingbilar" och tåla etanol bättre än andra bilar under lång tid? (8 år) Dom var inte märkvärdigare än andra bilar. Min förra bil är inte unik eller speciell på något sätt. Det finns många exempel på så kallade bensinbilar som har gått mycket längre på etanol. Även på 100% E85.

Det finns ett talesätt: Allt som tål bensin, tål också etanol!
Du kan se det så här också. Det finns människor som dricker etanol dagligen. Många av dessa människor blir förvånansvärt gamla. Den som tar sig för att dricka bensin gör det bara en (1) gång. Vederbörande gör inte så mycket mera sedan.
av KE
Blandtankade 15l E85 i min 850-93 för en månad sedan och sen dess har den gått som en kratta på tomgång och hackar på låga varv :(
av skrothögen
KE skrev:Blandtankade 15l E85 i min 850-93 för en månad sedan och sen dess har den gått som en kratta på tomgång och hackar på låga varv :(
Det låter snarare som ett sammanträffande än att 15L E85 dvs 85% Etanol och 15% Bensin eller om dom hade gått över till "Vinter E85" då va det alltså 75% Etanol och 25% bensin skulle ge bilen sånna men, eller va din bensintank tom när du tankade 15l E85?

Hursom jag körde förra veckan 140 Mil med 30-35% E85(E75?) och resten bensin och bilen gick mycket bra. Jag körde mestadels motorväg/landsväg och bilen drog ca 0.85l/mil vilket blir en vinst pengamässigt då bilen drog ungefär samma, något mindre på ren 95-oktanig bensin.
Jag börja blanda för ca en månad sedan och har kört ett par hundra mil och ingen skillnad med tomgång eller ens kallstart än så länge, har dock inte varit så kallt än förutom någon minus.

De ända skillnaderna jag upplevt än så länge är:
* Något högre bränsleförbrukning men absolut inga 30% mer kanske 5-10% Max
* Bilen upplevs som rappare/piggare med E85/Bensin, dock går den inte fortare
* När det är runt 0*an eller minus någon grad lär man låta bilen stå på tomgång en kort stund innan man åker iväg, annars rycker det till några gånger. Antagligen för att den bygger upp trycket.
* Etanol luktar godare än bensin :P

Detta är min test än så länge och hur ni blandar i era bilar kan visa sig annorlunda.
Jag vet ej heller om något händer på långsikt som inte skulle ha skett ändå pga ålder men det visar väl sig.

Testbilen är fö en 850 -93'a

/// Skrothögen
av KE
Hade lite problem förra vintern att den tappade lite i tomgång vid första stoppet efter kallstart men det kunde jag leva med så det åtgärdades inte. Nu har jag svajig och hög tomgång, vet inte om det har med min E85-tankning att göra men det var nog första och enda försöket för mig (tankade 15l E85 och resten 95). Har haft bilen i över 10 år och den har aldrig krånglat, en av dom bästa bilarna jag ägt!
/850 GLT-93 19000mil
av Rådlös
KE: Så små mängder som 15 liter, (vad rymmer tanken?) skall inte göra någon påverkan alls. Det är min erfarenhet av mer än 5000 mil blandtankat.
Det var någon annan störning som uppträdde i motorn just då. Hur har du t.ex med luftförvärmning?
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]