Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I helgen misslyckades jag kapitalt med att byta bärarmslänkfäste på min Volvo V70. Efter lite Googlande kom jag fram till att det finns ett specialverktyg för att få loss den. Är det någon som har tips eller någon bild på hur specialverktyget ser ut? All hjälp tar tacksamt emot, särskilt tips på hur man gör bytet utan specialverktyg.

Jag bifogar en bild på ett bärarmslänkfäste.

/Klas Furestig
Bilagor
65430134.jpg
65430134.jpg (12.37 KiB) Visad 2700 gånger
av *pettson*
Man tar fram gas eller gasol. Går med värmepistol med men då tar det ett tag. Värm axelröret runt plasten.. låt plasten smälta lite värm inte tokmycket.... dra ur leden för hand.
Låt kallna rengör.
Ta nu den nya delen. Fila eller slipa av kanten på plasten så den blir lite konad. Ta lite diskmedel på plasten.
Ta en klubba och slå på plastkanten. När den glidit in lite så använd en träbit emellan och slå in den helt. Säkra den med skruven. Återmontera..
Härligt att höra att folk har lyckats, det jag misslyckades med det var att få ur bulten som sitter mot däcket, alltså den smala änden av delen. Jag börja med att slå med hammare, sedan slägga, sedan försökte jag med en avdragare men det var väldigt svårt att få ett bra grepp, avdragaren drog snett på bulten. Ett problem var att armen är fjädrad så det blev inte stumt, efter ett antal timmar så gav jag upp men nu är jag sugen på revansch. Men visst ska man bara kunna slå upp bulten ???
Tjena.

Jag har också bytt den ena.
Fick djävlas lite, trots att jag har billyft.

Skruven som sitter i lilla bussningen skall knackas ur uppåt.
Den har splines så den inte ska snurra. Den ser ut som en nit på ovansidan.

Att slå ur bussningen går ej, då hela "öglan" sitter i en plastbussning i röret.
Det bara fjädrar.
Jag gjorde som dom andra, dvs borrade och knackade ur plasten med kniv, hammare och stämjärn.
Tålamod och mjölksyra senare var den ur.

Micke.
Tänkte berätta vad jag har lärt mig efter detta.

Jag gjorde ett flertal försök att få upp bulten men inget fungerade, jag slog med storsläggan men bulten var kvar, det sluta med att jag borra till huvudet på bulten och slog med ett don i den för att få upp den, utan resultat. Då borra jag genom hela bulten och bestämde mig sedan för att slå bort bulthuvudet med en hugg mejsel, och då lätt som en plätt så hoppa bulten upp. Så jag borde ha testat huggmejsel det första jag gjorde.

Att dra ut den var inga större problem, borrade bort plasten och bände med en gammal skruvmejsel så kom den ut som jag hade blivit rekommenderad i tråden.

Att sätta i den gick också bra, jag fetta in den lite och försökte att slå in den med en hammare vilket inte fungera, då tog jag storsläggan och då åkte hon in utan några som helst problem på första slaget.

Slutfattning, det som var problem för mig var att få upp bulten, och det löste jag med huggmejsel. jag skulle inte dra mig för att fixa andra sidan på bilen med vad jag har lärt mig på första sidan.

PS bilen gick igenom besiktningen idag.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]