- mån 10 nov 2014, 16:41
#916594
Hejsan..
Stötte på en 850 -96, 10V med Fenixsystem och immobilizer av plastnyckelvariant igår och skulle felsöka varför den inte startar.
Immobilizern får vi till att lysa med fast sken, så långt ok.
Men någon startspänning till startmotorsolenoiden får vi inte vid startförsök. Glömde iofs kolla om vi får spänning fram men att spänningsfallet är för högt för att dra solenioden. (Funkar att sätta spänning på solenoiden, då snurrar motorn)
Med tändning på och tjuvspänning till startsolenoiden så snurrar motorn men bränslepumpen går ej, trots att bränslepumprelät slår till. (Pumpen funkar när vi matar den manuellt)
Vi får inte heller nån gnista vid dessa startförsök.
Jag har ett diagnos-uttag som jag kopplar till bilens obd-uttag för att kolla felkoder, men jag får inte ut några blinkningar alls. Lampan lyser när jag trycker på knappen men sen är det helt dött. (Har funkat att läsa ut på 940-bilar med obd-uttag med detta diagnosuttag tidigare)
Hur är egentligen imobilizerns funktion? Ska motorn starta nån sekund för att sen dö direkt när imobilizerns strular. Brukar väl vara så på många andra bilar tycker jag?
Funderar på ärgad kabelhärva som går bakom höger strålkastare till styrenheten.. eftersom jag inte får kontakt med diagnos-uttaget/styrenheten.
Hur ska jag fortsätta felsöka tycker ni?
Mvh Björn
Stötte på en 850 -96, 10V med Fenixsystem och immobilizer av plastnyckelvariant igår och skulle felsöka varför den inte startar.
Immobilizern får vi till att lysa med fast sken, så långt ok.
Men någon startspänning till startmotorsolenoiden får vi inte vid startförsök. Glömde iofs kolla om vi får spänning fram men att spänningsfallet är för högt för att dra solenioden. (Funkar att sätta spänning på solenoiden, då snurrar motorn)
Med tändning på och tjuvspänning till startsolenoiden så snurrar motorn men bränslepumpen går ej, trots att bränslepumprelät slår till. (Pumpen funkar när vi matar den manuellt)
Vi får inte heller nån gnista vid dessa startförsök.
Jag har ett diagnos-uttag som jag kopplar till bilens obd-uttag för att kolla felkoder, men jag får inte ut några blinkningar alls. Lampan lyser när jag trycker på knappen men sen är det helt dött. (Har funkat att läsa ut på 940-bilar med obd-uttag med detta diagnosuttag tidigare)
Hur är egentligen imobilizerns funktion? Ska motorn starta nån sekund för att sen dö direkt när imobilizerns strular. Brukar väl vara så på många andra bilar tycker jag?
Funderar på ärgad kabelhärva som går bakom höger strålkastare till styrenheten.. eftersom jag inte får kontakt med diagnos-uttaget/styrenheten.
Hur ska jag fortsätta felsöka tycker ni?
Mvh Björn