Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
#916469
Hej. Jag har en 850 96:a där jag har ett xeonkitt. Då byter jag bara ut glödlampan. Jag får byta i för besiktningen och jag tycker att klippet som håller fast lampan är så pillig att få dit. Loss går bra men tillbaka tar ju tid. Finns det någon annan lösning på lamphållare? Kan jag ta framlamporna ifrån en V70 97-99 om dom nu är annorlunda fästanordning för lamporna? Är det godkänt? Tack på förhand för hjälpen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#916495
Ska du ha V70 lampor får du byta hela fronten, bara så du vet. Och nej det är inte olagligt att byta front på bilen.
Byter du front så måste du ha nytt xenonkitt dock, eller nya lampor iaf, då x70 har H7 medans du har H1.
av Mattson
#917008
Finns det ingen annan bra lösning på montering av framlamporna är med det kassa låsklipset? Byta hela fronten bara för det känns lite å ta i.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#917175
Njä inte direkt. Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut på 850 dock... Men vafasen, det är 2 gånger om året du behöver byta, är det verkligen så jäkla jobbigt att det ställer till ett problem?
Jag har 4 lampor jag måste koppla ur, varav den ena sitter med kattstrypare(dimljus med klassiskt trasigt fäste), men inte gnäller jag för det - det är mitt eget val :)
av Mattson
#917783
Det ska ju inte behöva ta 30min för att byta 2 glödlampor. Sen är xeon lamporna lite tjockare så då trycker inte hållaren riktigt hårt på dom vanliga lamporna när ja ska besikta så kan dom ha hamnat i fel läge. Det måste ju vara någon mer än jag som tycker detta är ett problem? Hur sitter lamporna fast på en V70 då?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#917806
Mattson skrev:Hur sitter lamporna fast på en V70 då?
Metallbågar man måste demontera och trä över xenonlampan(då kablarna är ivägen). Väldigt pilligt att få av och dit bågarna i sina små hål, men det är det värt.
av *pettson*
#917836
Om tiden inte finns eller känslan för det så är det alltid enklare att låta bli konverteringen från början.
På så sätt blir det aldrig ett bekymmer.
Användarvisningsbild
av loci
#917859
Mattson skrev:Det ska ju inte behöva ta 30min för att byta 2 glödlampor. Sen är xeon lamporna lite tjockare så då trycker inte hållaren riktigt hårt på dom vanliga lamporna när ja ska besikta så kan dom ha hamnat i fel läge. Det måste ju vara någon mer än jag som tycker detta är ett problem? Hur sitter lamporna fast på en V70 då?
Jag hade ett par extra strålkastare till min 850 när jag hade den.
Hade klarglas-strålkastare med xenon och original-strålkastare med halogen ,som jag skiftade med innan/efter besiktning.
Tar inte så lång tid att skifta.
av Mattson
#918726
Om jag skaffar ett par extra strålkastare som xeonljusen alltid sitter i, ändras ljusbilden då när man flyttar dom fram och tillbaka när man flyttar dom eller är dom alltid inställda? Är det mycket pill att plocka loss framstrålkastaren?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#918799
På V70 ändras ljusbilden iaf, då det sitter brickor som agerar justering emot karossen - och på så vis även ändrar inställningen.

Plocka bort strålkastarna är ju betydligt mer jobb än att byta en sketen glödlampa iaf.
Jag håller nog med pettson här, tycker man det är så besvärligt att byta så kanske man ska nöja sig med xenon bara i helljusen, så är man både laglig och slipper det enorma arbetet med att byta ett par lampor...

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Heico RIMS

Hello. Maybe someone is looking for Heico Volution[…]