Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av happyclappy
Bilen gick tyvär ej igenom besiktningen på grund av glapp i vänstra spindelleden där framme så jag undrar bara om det är svårt att byta spindelled på en 855 GLT 1995? Hade varit riktigt schysst om någon hade kunnat förklarat rätt detaljerat! Tacksam för svar! Mvh HappyClappy
Senast redigerad av 1 happyclappy, redigerad totalt 0 gånger.
av Adamp
I detta fallet måste du byta hela länkarmen. Hade det varit en 93 hade det varit två delar. En ny länkarm kostar 499 kr på Biltema och funkar mycket bra. Det svåraste är att få ut spindelleden från styrknogen, går bra med hammare och hörselskydd. När den gamla länkarmen är uttagen så ska den nya in i fästet och den behöver också övertalas med hammare eller gummi klubba för att få ur den gamla och sen in med den nya.

När man ska sätta i den nya börjar jag med de inre bussningarna som går till motor rammen och ta in bultarna, finger dra bulten och muttern sen tar jag änden med spindelleden och siktar in den i styrknogen. Sen tar jag en domkraft och hissar upp den på kanten av spindelledens ytter del (Akta broms skölden!). Om den trycker ut fjäderbenet när man hissar får man sänka och justera den. När den håller på att gå in så kolla så skarven matchar när dessa två är i linje trä igenom bulten och skruva på muttern och spänn bulten till spindelleden. Lossa bulten till staget på fjäderbenet och dra ut den (OBS! båda hjulen måste vara i luften för den ska komma ut). Ta domkraften och hissa upp länkarmen tills den är helt horisontell, spänn bullarna, sätt tillbaka staget till fjäderbenet och dra åt muttern. (OM man spänner dom med länkarmen hängandes så kommer bussningarna slitas ut i förtid och man får göra om allt)

Råder dig ha pallbockar på båda sidor av monterings ramen när du fixar det.
Länk till mitt inlägg: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=106960

Lycka till! :D
av happyclappy
dum fråga kanske men vad menar du med fjäderbenet? :) efter jag har bytt länkarmen behöver jag göra hjulinställning då? behöver länkarmen vara av samma märke/sort som den andra länkarmen på andra sidan?
av Adamp
Fjäderben=stötdämparen och ja det glömde jag skriva en hjul inställning är ett måste efter åt. Ang olika märke och sånt vet ja inte men det finns höger och vänster sida så säg till att köpa rätt. Jag bytte bägge sidor samtidigt då delarna var billiga och jag hade inget bättre för mig. Har du tid byte bägge sidor så man kan ta tröst i det att båda är nya.
av ojkroken
Jag tycker ändå du ska göra en hjulinställning efter länkarmsbyte. Det skiljer lite mellan olika tillvärkare och ett par mm längre eller kortare gör massor i slitage på däck mm
av Adamp
Lucif3r skrev:Hjulinställning ska inte behövas så länge man inte är på och pillar på onödiga saker, t ex styrstagen.

Spindelleden lossas enkelt med några bestämda slag underifrån.
Ändå stod minan däck snett som katten efter bägge sidorna byttes, det ända jag gjorde var att vida hjulen nån cm år sidan så jag kom åt lättare sen rörde jag inte ratten före de nya var monterad. Men räkna med hjulinställning.
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]