Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorensen
Hej,

Handbromsen i min V70 årsmodel 2000 (97-2000) har i de månader jag har ägd den alltid varit rätt stram (2-3 hack). Nu skal man plötsligt upp i 5-6 hack för att låsa hjulene. I lång tid har jag hört en "klonk"-ljud från det ena bakhjul då och då, det har blivit lite oftare nu. "klonk"-ljuden kommer också första gång man drar i handbromsen mens man kör.

Vad kan det vara som är hänt? och utsätter jag mit liv för fara vid att köre videra nu :???: (det ska sägas att jag pt är på semester i Volvoen och har 1000 km hem).

Bilen är i övrigt besiktigad för 2 månader sen med välfungerande bromsar enligt synsmannen. Påverkar handbromsen bromsbackarna, eller finns där "något annat" som aktiveres när handbromsen drags? (är tyvär ingen bilekspert, än :D ).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Klonk-ljudet kan vara kärvande wire, löst belägg eller liknande.
Bort med bakre skivorna är vad som gäller för att se efter.

Och njae, inte utsätter du dig direkt för någon livsfara... Visst, om ett belägg är löst så KAN bakhjulet låsa sig, men har aldrig hört om någon som faktiskt råkat ut för det. Men teoretiskt är det möjligt.

Handbromsen har ingenting med färdbromsen att göra.
av TobbeViktor
Kan ju hända att slitytan från handbromsbackarna ligger löst i bakre skivan. Kan klonka och skramla lite då.
Typ limningen som släppt.
Har råkat ut för det på 2 S70:s där man förmodligen inte bytt bromsbackarna när man bytt skivorna.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
fick backa syrrans s70 98 några km till garaget gick inte att rubba bilen framåt på asfalt.
hennes ena bakhjul låste sig på parkeringen det var tur var ett belägg som lossnat.
ska rycka bort min egen skiva nu o kolla lite hör nått släp ljud
i handbroms trumman som inte vart där innan.

hasse.
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]