Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustav123
Hej.
Bilen har gått utmärkt fram tills nu.
Den har bensin, lossade bränsleslangen och det sprutar ut.

Startar ej med startgas.
Den har en stark gnista på in-kabeln till fördelaren. Jag lossade ett stift och testade. Det har gnista men inte så stark, gnistan var gul och syntes varannan minut. Stiftet var fuktigt. Testet gjordes med ett stift från en 740.
Jag testade att koppla bort LMM men ingen åtgärd.
Jag har kollat felkoderna men hittar ingen användbar kod.

Har ni några förslag? Kan det vara fördelaren? Jag tycker ju att den borde starta med stargas., men icke!
Tack
av Gustav123
Jo, det får bli nästa steg. Borde inte bilen tända till ändå på dålig gnista? Om inte annat borde den väl göra det med startgas?
av Gustav123
Jag hade loss fördelaren ikväll, kontaktblecket på rotorn var i dåligt skick så jag slipade till ytan med en fil. Misstänkte först att centrumkolet hade hängt sig med det fjädrade fint. Däremot hade kolen i fördelaren lite tråkig yta. Jag rengjorde så gott det gick och hade förhoppning om att bilen skulle starta, men det gjorde den inte. Eventuellt att den precis tände till någon gång. Jag kollade gnistan igen, det kommer gnista på tändstiftet varannan sekund, en gul gnista. Är det för dåligt?

Nästa steg blir att köpa en beg fördelare och rotor så jaga kan utesluta det. Är det någon har har något annat förslag?
Användarvisningsbild
av Waltazhaar
Lucif3r skrev:
Waltazhaar skrev:Fördelarlock, rotor och dammskydd går allt som allt på lite över 1000:- hos Volvo. :)
Är man villig att betala 700spänn extra för en blå kartong ska man inte gnälla heller.
Jag trodde du menade att alla tre delar skulle kosta 300:- hos Volvo. Därav mitt påpekande. :)

Ursäkta off topic.

Jag tycker att Gustav123 ska köpa nya delar, för har man otur så kan dom begagnade delarna vara lika dåliga. Skulle föreslå t.ex. Skruvat.se, dom har billiga och bra grejer.

Eller om du har någon vänlig själ i din omgivning med en 850 som fungerar som du kan låna fördelaren ifrån, det hade varit det absolut billigaste. :-)-)
av Gustav123
Fördelaren är bytt men bilen startar fortfarande inte. Jag är lite osäker på om det kommer ner bensin i cylindrarna, stiften ser lite fuktiga ut men inte blöta. Jag hade loss bensinslangen och det kom bensin så min fråga är om det finns något som kan hindra den från att ta sig ner i cylindern? Antar att spridarna öppnas när de blir jordade, eller har jag fel?

Någon som har förslag på vad det kan vara?
Bilen startar inte heller på startgas (har sprayat efter LMM i 5 sek och sen stängt och försökt starta)

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Heico RIMS

Hello. Maybe someone is looking for Heico Volution[…]