Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bsiktade v70 förra veckan,o den gick igenom.
inte ens nått på bra att veta.
däremot visade han att bränslefilltret fucktade lite, och att vänster yttre drivknutsdamask va sprucken så destänkte lite fett.
tänkte då att ja skulle va ducktig o fixa detta så behöver ja inte tänka på det inför nästa besiktning.
ja har alltid köppt från biltema,o de har passat o hållt bra.
men denna gång tänkte jag att ja beställer från skruvat.
jag rinde in o beställde damask o soppafilter för o va säker på att få rätt grejer.
i gårkväll va de dags,ja körde upp bilen på billyften o började med soppafiltret,tog en 16 o 17 mm nyckel o pressade bak hylsan på snabbfästet,den till slangen till motorn gick bra,men den mellan filtret o tanken gick lite trögt, men ja lirkade lite o så fick jag bort den.
jag tryckte på kopplingen som kommer från motorn o den slank på bra o nöp till.
men den från tanken till filltret gick väldigt lätt på o ville inte nypa ricktigt.
jag stängde på o av tändningen 5-6 ggr för att soppapumpen skulle bygga upp ett tryck, sedan startade jag bilen o lät den gå på tomgång nåra minuter.
stängde sedan av den o kollade vid kopplingarna vid filltret o de så tort o bra ut.
men när ja tog fingret o tryckte slangen lite uppåt på den från filltret o tanken så pös det till o bubblade till o de kom nåra droppar bensin.
men så länge ja inte rör slangen verkar den hålla tätt.
kan ja ha det så eller e de bara o köpa ny slang ?

sen va de yttre drivknutsdamasken på vänster sidas tur,lossade spindelleden o drivaxeln som ja gjort på många bilar , o de gick bra.
tog bort den gammla o rengjorde knuten o kollade så den va okej.
när jag sen skulle sätta dit den nya damasken märkte jag att det inte fanns nån gummiklack på innsidan som ska ligga i spåret runt drivknuten.
men ja trycke dit den endå o klämde åt med det medföljande stålbandet, o den verkar sitta.
men kan man lita på att den inte glider av ,eftersom de inte e nått gummi på innsidan av damasken som ligger i spåret ?
tacksam för svar om de e fler som råkat ut för dessa problem,både vad de gäller soppafiltret o damask som inte har den där klacken på innsidan.
Köptips v90

En diesel är känsligare för upprep[…]

Menar du snurra på hjulen när de sitter[…]

Var på verkstaden i dag. Pt kopplade upp sig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]