Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#911401
Hej på er!
Jag har köpt en 850 GLT - 92.
Den var lite nerplockad när jag köpte den.
Tex mittkonsoll, servopump mm.
Den är nu ihopsatt så när som några kablar som går i mittkonsollen, som jag inte ens hittar någon stans att koppla in dom.
Servopump är på plats.
Provade att bara starta upp den idag.
Dock utan multirem.
Men bara för att se så den startade.
Det gjorde den på första försöket. (har stått 3-4 år ungefär)
Men den går ojämnt som att den går bara på 4 cylindrar.
Den där dör om jag trycker lite på gasen.
Trycker jag försiktigt så går den upp i varv men börjar smälla lite.
Som dålig insugspackning typ.
Fast den är en trasig.
Någon som har något tips??
#911548
Skulle ju tippa på att tänddelar är rätt dåliga om den stått så länge.
Då brukar det misstända, samt reagera dåligt när man gasar. Motorn får bensin och luft, men ingen gnista.
#911695
Telefonen som ändrar vad jag skriver :/
Insugspackningen är inte dålig. Den är hel och tät :)
Tänddelarna var nästan nybytta när den ställdes undan.
Den startar väldigt lätt, men går som sagt ojämnt.
Om jag tar försiktigt på gasen så får jag upp varv på den.
Men gör jag "normal" rörelse på gasen för den.
Det hörs att den försöker suga in luft via luftfiltret,
men dör sedan.
Ibland poffar den till vid luftfiltret.
Men startar nästan direkt jag vrider på nycklen.
Låter nästan som att något blåser under fuelrailen på den.
Men hittar inget läckage eller något synligt fel.
#912147
Ska få hjälp med blinkkoderna under veckan.
Hittade igår en vaccumslang som var lite dålig.
Byte den, då gick den ännu sämre.
Nu har den knappt någon tomgång.
Provade rycka ut luftmassamätaren, men det gör ingen skillnad.
Kan LLM vara dålig ändå?
Om jag väl får den att hålla tomgång så ligger den
Runt 500varv. Sen räcker det att jag rör på ratten så orkar den inte hålla tomgången.
Det är som att den bara går på 4 cylindrar.
Srs och lambdalampan lyser, men lambdan borde väl inte göra att den går så pass dåligt?
Provade byta stift, tändkablar, lock mm.
Men inget gör någon skillnad :/
av rid54
#912179
"Lambdalampan" är inte en varningslampa för Lambdasonden (syresensorn), den larmar om att styrboxen har lagrat en eller flera felkoder som rör motorstyrningen (LMM, tempsensor kam-/vevaxelgivare...).
#912228
Om motorn inte gick på alla cylindrar så skulle den dansa polka under huven, plus att det hörs väldigt tydligt även för den ovane... Talar av egen erfarenhet :p

Miljölampan("lambdalampan") tänds när syre/bränsle blandningen är fel. Orsaken till det kan vara istortsett vad som helst. I många fall har orsaken inte ett skit med själva lambdan att göra. Finns några saker som kan tända lampan som inte har med blandningen att göra, men dom är inte så vanliga.
#912308
Får felkod 1-2-1 på motor.
Inga felkoder på tändning.
Har kollat kablage utan att hitta något fel.
Vet ej vilket styrsystem som är i bilen.
Den reagerar ingenting om jag drar ur lmm.

Sen en fråga till. SRS lampan lyser.
Går det att läsa ut felkoder på det?
#913842
Någon som har något förslag?
När jag kollat på lmm på nätet så finns det en risk
att den som sitter där nu är för en turbo.
Men det som jag inte förstår, är att det gör ingen skillnad alls om jag kopplar ur och startar utan eller med lmm.
Den går precis lika dåligt ändå. Går ej att köra och jag kan inte ens lufta servopumpen då den inte kan hålla tomgång eller ens orkar med lite belastning :/

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Heico RIMS

Hello. Maybe someone is looking for Heico Volution[…]