Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#911359
Har nyligen skaffat en Volvo V70XC -00 (tillverkad augusti -99) med B5244T -motor på 193 hk som gått 22.500 mil, och helt plötsligt börjar den gå mycket dåligt på tomgång och i låga hastigher - upp till ca 30 km/h. Man måste gasa rejält för att hålla den vid liv och kunna komma iväg från stillastående. Annars dör den helt. Den går också mycket ryckigt samt att motorlampan tänds och till och från lyser även den orangea pilen (är väl växellådsvarning?).

Har lämnat in den för liten felsökning hos Mekonomen, och där visades det att luftmassegivaren är utanför tolerans. Har bytt den givaren, de tunna luftslangarna som det sitter backventiler på samt luftfilter. Efter att batteriet varit bortkopplat i en dryg timme, så försvinner felet under ett par veckor, men kommer plötsligt tillbaka igen. Jag hoppas det inte är automatväxellådan som börjar ge upp!

Kollade nyligen innan felet kom tillbaka senaste gången, och då fanns inga felkoder.
Kan det kanske vara spjällhuset som behöver rengöras eller bytas? Såg att en skrivit att -00 och -01 har dåliga italienska spjällhus, om inte bilen fått service 2.0. Hur vet man om den fått denna service, och om spjällhuset är skadat eller endast behöver rengöras?

Eller är det möjligen Lambdasonden som behöver bytas? Har nyligen gått igenom besiktningen med bra avgasvärden (värdena borde väl bli dåliga i så fall?).

När den gick bra, så var det inga större problem, hade jämn tomgång och växlade mjukt. Dock tyckte jag den vibrerade något samt saknade möjligen lite kraft (jämfört med en annan vanlig V70 -00 med samma motor).


Mvh: Mikael Markström
#911379
När mitt gasspjäll gav upp så tände sig ETM-lampan i instrumenten. Bilen bluddrade som satan, gick sjukt dåligt och var
grymt svårstartad. Detta var ett intermittent fel, men valde att byta spjället direkt.
Vet du vilka felkoder du fick när du lämnade bilen på verkstad?
#913922
Tack för tipsen!

Efter att själv ha bytt ut vakuumslangarna kring backventilerna framtill/ sidan av motorn utan resultat, så lämnades bilen in hos Mekonomen i veckan för en stor felsökning för närmare 1300 kr där dem lovade att dem skulle hitta felet, där dem röktestade slangarna - det enda dem hittade var att turbon läckte något, vilket tydligen var normalt när den inte kör. Felkoderna (som var flera) tydde på att det var fel på lambdan och magnetventilen mm. Enligt mekanikern kan det tyda på att spjällhuset är defekt eller behöver rengöras, vilket uppenbarligen är ett vanligt fel för dessa bilar som har spjällhus från Magneti Marelli (särskilt med vit etikett, som på min). Så dem rekommenderade mig att försöka rengöra det själv (annars skulle dem ha 1500 kr för rengöring). Och om det skulle behöva bytas, skulle det kosta 6 - 8000 kr för ett nytt och för ett renoverat närmare 4000 kr + arbete + ev. programmeringskostnad på ca 800 kr.
Så då det var stängningsdags så skickade Mekonomen hem mig för jag skulle höra av mig efter rengöringen och tala om hur det blev, så jag slapp betala något omgående.

Jag hörde sedan med mekanikern som jag nyligen köpt bilen av och han hade ett renoverat spjällhus från Atech2 som var ett år gammalt, som han hade kvitto på 5700 kr inkl. monteringskostnad. Då jag tyckte att felet lite var hans, så lyckades jag få ner priset till 2200 kr för detta hus - dessutom skulle han ta nollställa felkoderna och även montera slangvärmare (endast motorvärmare, ej kablage), vilket jag tycker var sjysst av honom.

Dock blev jag mindre glad när det nu framkom varför AWD -emblemet var borttaget baktill; Fyrhulsdriften hade slutat fungera, så bilen var tvåhjulsdriven. Detta framkom inte vid köpet, vid förfrågan varför emblemet saknades. -Förstår inte vad du pratar om, blev svaret då på att emblemet saknades.

Hur som helst, bilen verkar nu fungera och ingen fellampa lyser. Märker dock ingen direkt skillnad i prestanda mot gamla spjällhuset. Tycker den känns något slö ändå jämfört med min tidigare 850 GLE med drygt 50 hästar mindre. Funderar på om turbon verkligen jobbar, enda sättet för att kolla detta är väl att koppla in diagnosverktyg under körning. Har precis skaffat en ELM327, men vet inte om jag törs joxa mer med bilen nu. Tänk om alla fellampor tänds igen om jag gör något galet!


Mvh: Mikael Markström
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]