Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rob850
Hej på er!

Håller på och fixar lite med en 855 T5 -96 och har plockat ur toppen på den för att plana den.
Funderar på ventilerna, hur kontrollerar jag att de är ok? Har inte så oerhört mycket erfarenhet så vet inte riktigt vad jag ska titta på.
Med blotta ögat så ser ventilerna inte så "vackra" ut direkt men vet inte hur mycket det jag ser påverkar funktionen, så att säga.
Är lite inne på att byta ventilerna när toppen ändå är urtagen, men det kanske är onödigt om det inte har varit problem med dom?
Hur tycker ni att jag ska göra, och om jag ska byta och slipa in nya ventiler, vilka delar är nödvändigt att byta ut? Finns det kompletta satser för renovering av ventiler som innehåller de nödvändiga delarna? Som sagt, är inte så väl insatt i detta med ventiler så är tacksam för svar från någon. Tack på förhand!
av *pettson*
Rob850 skrev:Hej på er!

Håller på och fixar lite med en 855 T5 -96 och har plockat ur toppen på den för att plana den.
Funderar på ventilerna, hur kontrollerar jag att de är ok? Har inte så oerhört mycket erfarenhet så vet inte riktigt vad jag ska titta på.
Med blotta ögat så ser ventilerna inte så "vackra" ut direkt men vet inte hur mycket det jag ser påverkar funktionen, så att säga.
Är lite inne på att byta ventilerna när toppen ändå är urtagen, men det kanske är onödigt om det inte har varit problem med dom?
Hur tycker ni att jag ska göra, och om jag ska byta och slipa in nya ventiler, vilka delar är nödvändigt att byta ut? Finns det kompletta satser för renovering av ventiler som innehåller de nödvändiga delarna? Som sagt, är inte så väl insatt i detta med ventiler så är tacksam för svar från någon. Tack på förhand!
Ventiler byts om du ska trimma, eller om någon är bränd. Ventilerna är saltkylda så dom kostar ca 350kr stycket av lite högre kvalitet och det är 20 du vill byta alltså?
Om du ska göra något så ska ju ventilerna slipas och sätena ska ju antingen fräsas professionellt eller slipas in på ett proffsigt sätt. Rena ska dom naturligtvis vara efter en renovering oavsett. Styrningarna pressar du ur under dom villkor som finns beskrivna för din topp. En del pressas i kall form, andra varmt en del riktigt hett. Styrningarna ska brotchas efter det att dom satts in. Nya tätningar monteras givetvis.
Det finns nog inga kompletta satser mej veterligen då allt säljs styckvis.
Planing gör du på egen risk naturligtvis efter det att du mätt upp topplockets totalhöjd för att få veta om det varit planat förut. I normalfallet planas dessa lock ENDAST om man haft sår i packningsytan.
Ok, tack för svaren :) Men varför kan man inte plana toppen på en T5-motor?
Pratat med mekaniker på Volvo och de tyckte att jag skulle plana toppen då den har varit överhettad och troligtvis är
något skev. Men det är sant, om den har varit planad förut så kanske det inte funkar med tanke på höjden på toppen.
Vilka mått är det som gäller, vad har en oplanad topp för höjd? Toleranserna har jag kollat upp så det vet jag.
Användarvisningsbild
av js1
Vissa frågeställningar återkommer igen och igen och igen och........ ??:-/
av *pettson*
Hur mycket den får planas beror på hur mycket det är kvar på den. Till att börja med.. Då ska totalhöjden mätas och kontrolleras mot mätdata från volvo.
Sen får en mekaniker på volvo säga vad han vill i oförstånd. Det finns inte ett topplock som jag råkat på under mina 20år med dessa bilar som behövt planas för att det överhettats. Men den mekanikern har inte som jobb att vara din rådgivare, hans jobb är att dra in pengar.

När är det fel på topplocket då. Tja när du passerat dessa mått.
Kontrollmät cylinderhuvudets planhet
Max skevhet (Alla):
Längsled...............0,50mm
Tvärled................0,20mm
Cylinderhuvudets höjd:
85204.85234.85254 mm 129,O±O,05

Max bearbetning (Alla): mm 0,30 (förutsatt att totalhöjden stämmer)

Tja eftersom verkstäder är inkompetenta när det gäller vissa saker så föreslår jag istället en skål kristallolja och ett 25cm fint bryne. Blöt upp och börja bryna för att få en bra packningsyta som är ren och fin igen. Men du gör som du vill. Det är dina bortslösade pengar. Allt det här finns om man använder sökfunktionen..
Stort tack för era svar allihopa, ber om ursäkt för att jag ställer frågor som ställts många gånger tidigare. Ska söka ordentligt framöver innan jag ställer fler frågor :) Tack för att ni tog er tid att svara hur som helst, nu vet jag lite mer hur jag ska gå tillväga och vilka alternativ jag har.
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]