Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gatak
Jag hade inte bytt kylvätska på många år och hade ingen aning om vad som fanns i bilen, propylenglykol eller etylenglykol. Efter att ha läst här på forumet verkar det inte finnas någon standard för färg på glykol, så enda alternativet var att skölja ur systemet. Problemet var att det inte gick att tömma mer än ca 75%.

Istället för att försöka fylla på med rent vatten, köra motorn en stund, tömma, och göra om det många gånger, så tog jag bort termostaten och kopplade sen ett rör på slangfästet. När motorn går kommer den nu trycka ur kylvattnet genom röret och ut ur bilen. På slangen till kylaren kopplade jag en vattenslang och satte på vattnet. Först var det en grön vätska som kom ut ur det vita röret, sen blev det klarare. Med vattnet på startade jag motorn och ytterligare grön vätska kom. Jag gissar att vattenpumpen ökar cirkulationen genom systemet. Efter 5 minuter var allt vatten som kom ut klart och rent. Motorn blev inte mer än jummen.

Nu kunde jag öppna dräneringspluggen under kylaren och tömma ur allt vatten. för att sedan fylla på rätt mängd ny koncentreradglykol. Systemet rymmer 7,2 liter och max koncentration av propylenglykol är 55%, dvs 3,96 liter. Sen var det bara att fylla på med friskt vatten tills nivån hamnade bra. En del efterfyllning behövdes efter att ha kört motorn en liten stund. Gissar på att det blev en del luft i systemet som behövdes tryckas ut.
IMG_20141018_141811[1].jpg
IMG_20141018_141811[1].jpg (995.05 KiB) Visad 1516 gånger
av Gatak
Nej, eftersom jag inte vet exakt hur mycket vatten som är kvar i systemet. Om jag fyller på 3,96liter koncentrerad blir det korrekt koncentration om jag efteråt fyller på med rent vatten.

För propylenglykolen ska det dessutom vara 55% glykol och 45% vatten. Systemet rymmer 7,2 liter. 0,55 x 7,2 = 3,96.
IMG_20141018_145928.jpg
IMG_20141018_145928.jpg (173.99 KiB) Visad 1499 gånger
av Rådlös
Är din bild från glykolförpackningen, eller är det en skylt på motorn?

Hursomhelst så framgår det ju att man skall inte blanda med etylenglykol. Fäst en märklapp/etikett vid kylarlocket att det är propylenglykol. Det kan bli ett fel vid ett verkstadsbesök eller att du har sålt bilen i framtiden.
Användarvisningsbild
av taxi
Det där var ett väldigt smart sätt att veta exakt blandning på nya kylavattnet. Jag är för feg för att göra samma sak, så jag får nöja mig med ungefär rätt blandning efter byte..
av Gatak
Lucif3r skrev:
taxi skrev:Det där var ett väldigt smart sätt att veta exakt blandning på nya kylavattnet. Jag är för feg för att göra samma sak, så jag får nöja mig med ungefär rätt blandning efter byte..
En glykolprovare kostar ju inte många kronor :)
Ja, om du inte råkat blanda sorterna. De (iaf den jag såg på Biltema) fungerar bara med rena blandningar.
Senast redigerad av 1 Gatak, redigerad totalt 0 gånger.
av Gatak
Perra83 skrev:50/50 blandning har fungerat i alla år. -35°C har det blivit uppmätt till.
Propylenglykol verkar kräva aningen 'fetare' blandning än etylenglykol. -31c med 50/50 blandning och -40c med 55/45.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]