- lör 18 okt 2014, 14:30
#909186
Jag hade inte bytt kylvätska på många år och hade ingen aning om vad som fanns i bilen, propylenglykol eller etylenglykol. Efter att ha läst här på forumet verkar det inte finnas någon standard för färg på glykol, så enda alternativet var att skölja ur systemet. Problemet var att det inte gick att tömma mer än ca 75%.
Istället för att försöka fylla på med rent vatten, köra motorn en stund, tömma, och göra om det många gånger, så tog jag bort termostaten och kopplade sen ett rör på slangfästet. När motorn går kommer den nu trycka ur kylvattnet genom röret och ut ur bilen. På slangen till kylaren kopplade jag en vattenslang och satte på vattnet. Först var det en grön vätska som kom ut ur det vita röret, sen blev det klarare. Med vattnet på startade jag motorn och ytterligare grön vätska kom. Jag gissar att vattenpumpen ökar cirkulationen genom systemet. Efter 5 minuter var allt vatten som kom ut klart och rent. Motorn blev inte mer än jummen.
Nu kunde jag öppna dräneringspluggen under kylaren och tömma ur allt vatten. för att sedan fylla på rätt mängd ny koncentreradglykol. Systemet rymmer 7,2 liter och max koncentration av propylenglykol är 55%, dvs 3,96 liter. Sen var det bara att fylla på med friskt vatten tills nivån hamnade bra. En del efterfyllning behövdes efter att ha kört motorn en liten stund. Gissar på att det blev en del luft i systemet som behövdes tryckas ut.
Istället för att försöka fylla på med rent vatten, köra motorn en stund, tömma, och göra om det många gånger, så tog jag bort termostaten och kopplade sen ett rör på slangfästet. När motorn går kommer den nu trycka ur kylvattnet genom röret och ut ur bilen. På slangen till kylaren kopplade jag en vattenslang och satte på vattnet. Först var det en grön vätska som kom ut ur det vita röret, sen blev det klarare. Med vattnet på startade jag motorn och ytterligare grön vätska kom. Jag gissar att vattenpumpen ökar cirkulationen genom systemet. Efter 5 minuter var allt vatten som kom ut klart och rent. Motorn blev inte mer än jummen.
Nu kunde jag öppna dräneringspluggen under kylaren och tömma ur allt vatten. för att sedan fylla på rätt mängd ny koncentreradglykol. Systemet rymmer 7,2 liter och max koncentration av propylenglykol är 55%, dvs 3,96 liter. Sen var det bara att fylla på med friskt vatten tills nivån hamnade bra. En del efterfyllning behövdes efter att ha kört motorn en liten stund. Gissar på att det blev en del luft i systemet som behövdes tryckas ut.