Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torgny77
Hallo! Jag har problem med att ett "tryckrör" (tror jag dem kallas). Ett av dessa rör skjuter när man laddar på lite. Jag vet orsaken till själva problemet det är att ena änden på röret är väldigt utnött och lite sprucket. Jag som trodde det bara var att knalla in på volvo och beställa ett nytt, men till min förvåning så hade dessa utgått ur sortimentet.

Det är som så att jag har det överliggande röret ifrån turbo till ic och sen tar han luften ifrån botten utav ic sedan vidare in till spjället.

Det är plast röret emellan intecoolern och gasspjället. Har letat runt på skrotarna i närheten utan framgång.

Funderade på ett sillikonslangkit till min bil men såg att detta gick lös på närmare 3000kr med rör och alla slangar. Vilket jag kände var lite för mycket för min plånbok för tillfället.

Jag undrar nu om det är någon som vet vart man kan få tag i en ersättare till detta rör till en vettig peng.

Alla svar uppskattas

Mvh Torgny
av Torgny77
Lucif3r skrev:Bästa är nog att fortsätta hålla kik på skroten, eller bygga om till "nya" dragning(ska bara vara att byta ut alla rör och koppla dom som det är på nyare modeller).
Jo misstänkte att så var fallet! Nyare dragningen lär vara lättare att hitta på skroten osv. Men ska en sväng till returbilen imorgon så får se om jag har någon tur då. :) Aja tackar för respons iallafall.

Mvh Torgny
av Torgny77
Gjorde ett test i att laga röret! Då det enbart är ena änden som är lite sprucken och dålig! Så jag tog något runt som hade samma dimension som gasspjället.(så nära jag kom iallafall) I detta fall vart det locket till en sprayburk.

Jag tog då locket och pressade fast den i och värmde försiktigt plasten till röret med en värmepistol för att forma den till sin ursprungliga form igen. När detta hade svalnat tog jag och tejpade med maskeringstejp på insidan utav röret för att kunna fylla igen det som var trasigt. Sen fyllde jag igen de trasiga områdena med 2 komponents epoxy, för att sedan låta det härda över natten.

Resultatet blev faktist över förväntan! Nu sitter slangen där som berget och var ute och provkörde en sväng förut och nu var det inga problem med att slangen skjöt av eller liknande så jag är nöjd! Detta får dock bli en provisorisk lösning tills jag antingen köper slangkittet eller ifall någon annan lösning dyker upp!

Tack för mig iallafall.

Mvh Torgny
Extra ljus

Menar du dongeln då

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]